پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 11921
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, استان ها, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, شهدا و دفاع مقدس, فرهنگی, فرهنگی و ادبی, گفتگوها, ویژه تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰:۲۷ |
در گفت‌وگو تفضیلی شهر روشن مطرح شد

قصه غمناک فیلمسازی در کرمانشاه/ مسؤولان نسبت خوبی با هنر هفتم ندارند

فیلم‌سازی در کرمانشاه کاری غمناک است، متولیان فرهنگی هیچ‌کدام نسبت خوبی با هنر هفتم و فیلم‌سازان آن ندارند.
قصه غمناک فیلمسازی در کرمانشاه/ مسؤولان نسبت خوبی با هنر هفتم ندارند

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، علی براری هنرمند عرصه فیلمسازی به گفتگوی تفضیلی با این رسانه پرداخت و به بیان برخی دغدغه‌های هنرمندان هنر هفتم اشاره کرد، که در ادامه آمده است:

شهرروشن: لطفا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید؟

علی براری: بنده علی براری متولد شهرستان صحنه و ساکن کرمانشاه، ۳۸ سال سن دارم، متاهل و دارای یک فرزند پسر می باشم، مدرک کارشناسی خودم را در رشته سینما گرایش کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر گرفتم و در حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته پژوهش هنر هستم.

شهرروشن: از سوابق و فعالیت های هنری تان از ابتدا تاکنون توضیحاتی برای مخاطبان ما بفرمایید؟

براری: من از دوران نوجوانی به فیلم دیدن مخصوصا فیلمهای سینمایی و انیمیشن (کارتن) خیلی علاقه داشتم ، به طوری که همیشه با خودم فکر می‌کردم، که این فیلم ها چگونه ساخته می‌شوند، تا اینکه در سال ۸۰ مطلع و با خبرشدم اولین دوره کامل فیلمسازی انیمیشن سه بعدی کشور در شهرستان بروجرد زیر نظر انجمن سینمای جوان برگزار می‌شود، خب من هم طبق علاقه ای که داشتم رفتم و این دوره را به مدت ۲ سال گذراندم..

این شد جرقه ای که من تقریبا داشتم به جواب سوالهای خودم در زمینه فیلمسازی می‌رسیدم، برگشتم و در شهرستان فعالیت فیلمسازی را به طور جدی شروع کردم و دست به تجارب زیادی زدم …

از آنجایی که در این زمینه خیلی فعال بودم با گروه های که در مرکز استان بودن هم کار می‌کردم، به طوری که توانستیم سفارش های تبلیغاتی متعددی را از ادارات و سازمان‌ها بگیرم که در نهایت در شبکه استانی زاگرس هم پخش می شدند.

روز به روز تجربه ام زیادتر می شد و مطالب زیادی را در اینترنت و کلاس‌های آموزشی می فهمیدم تا اینکه تصمیم گرفتم سواد فیلمسازی را به طور آکادمیک بیاموزم، این شد که در آزمون دانشگاه آزاد رشته هنر شرکت کردم و در رشته سینما گرایش کارگردانی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر ) قبول شده و مشغول تحصیل شدم و از آنجایی که علاقه ام روز به روز به مباحث فیلمسازی زیادتر می شد با گروه های فیلمسازی شمال کشور هم فعالیت می‌کردم ….

بعد از اتمام تحصیلاتم مجدد به شهرستان آمدم و به طور حرفه ای مشغول فعالیت شدم، در آن سال‌ها چندین فیلم مستند سفارشی را تولید کردم، یکی دو سال بعد به عنوان مدیر کانون بسیج هنرمندان و کانون بسیج رسانه شهرستان صحنه انتخاب شدم، به خاطر فعالیت‌های زیادی که در این سمت داشتم موفق به اخذ عنوان برتری کانون های هنرمندان کشور شدم.

در سال ۱۳۹۸ به این فکر افتادم که مؤسسه فیلمسازی در راستای گسترش فعالیت‌ها و تولیدات خودم راه اندازی کنم که در سال ۱۳۹۹ این کار میسر شد.

بنده تاکنون ۳۰ فیلم مستند، کوتاه، انیمیشن و مجموعه ای به نام های روایت دلدادگی ۱ و ۲، چرا، باغ گیلاس، باغ گره، سیاهی رنگ او است، در مسیر عاشقی، یک مقاله خبری، مَرد نکونام، جشن تکلیف، مشق عشق، در مسیر قهرمانی، غدیر در صحنه، روایت یک آموزش، سفر به یاد ماندنی، طلای سرخ، مجموعه آسیبهای اجتماعی و … تولید کرده‌ام و موفق به کسب عنوان اول چندین جشنواره استانی شدم و هم اکنون در حال ساخت و تولید یک فیلم بلند با موضوع دفاع مقدس می باشم.

شهرروشن : وضعیت فیلمسازی استان را چگونه می‌بینید؟

فیلمساز کرمانشاهی: راستش را بخواهید باتوجه به اینکه کرمانشاه چهره‌های مطرحی در حوزه فیلمسازی به خود دیده است، اما باید بگویم که وضعیت فیلم‌سازی در این استان غمناک است، نه حوزه هنری، نه صدا و سیما و نه ارشاد اسلامی هیچ‌کدام نسبت خوبی با هنر هفتم و فیلم‌سازان آن ندارند.

خیلی شعارها و حرف های شیرینی در زمینه حمایت و اهمیت این هنر در استان کرمانشاه زده می‌شود، اما متاسفانه دریغ از عمل. فیلمسازان این دیار پر از ایده و تخصص هستند، اما امکانات برای تولید فیلم بسیارضعیف است، حمایت‌های مالی صفر است، هیچ پروژه شاخصی از سوی کارگزاران امر به فیلمسازان کرمانشاهی داده نمی‌شود ولی فیلمسازان پایتخت به راحتی و با هزینه های هنگفتی که از جیب این استان می‌رود به راحتی فیلم می‌سازند، در کل به نظرم فضای کرمانشاه فضایی فرهنگی و حمایت گر در هنر نیست.

شهرروشن: موضوع مهاجرت برخی از فیلمسازان استان به پایتخت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مستندساز کرمانشاهی: خب در جواب این سوال باید عرض کنم که دلایلی مختلفی وجودارد که یک فیلمساز از شهر خودش به پایتخت مهاجرت می‌کند، از مهمترین این دلایل می‌توان به نبود امکانات فنی و تخصصی اشاره کرد، که باید شرایط و امکانات برای فیلمسازان شهرستانی هم مهیا شود،اما وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد هنرمندان شهرستان‌ها وادار به مهاجرت می‌شوند.

یا اینکه عرصه تولید در بخش سینما و فیلمسازی فقط در تهران متمرکز است و همین مسئله سبب می‌شود هنرمندان شهرستان‌ها برای ادامه فعالیت خود به تهران مهاجرت کنند.

در هرحال مطمئن باشید هنرمندان شهرستانی که فکر می‌کنند حرف

ی برای گفتن دارند راه خود را در هر شرایطی پیدا می‌کنند.

پس طبیعی است، که در راستای جلوگیری از مهاجرت فیلمسازان، متولیان امر باید بسترها و شرایط لازم را مهیا کنند و همه امکانات را در پایخت متمرکز نکنند.

شهرروشن: از تولید اخیرتان که مستند “مشق عشق” است بگویید؟

راجب به مستند “مشق عشق” این طور شروع کنم بهتر است، این تجربه در غالب یک مستند پرتره به زندگی شخصی و هنری یک استاد خوشنویس می‌پردازد و حقیقتا یکی از افتخارات من بود، چون استاد “عبدالله جواری” یکی از مفاخر و چهره های معاصر استان کرمانشاه است و این سبب شد که به گونه‌ای هنری تری به تولید این فیلم بپردازم.

خب این کار گروهی بود (استاد فخرالدین دوست محمد مشاور هنری و دستیار بنده، سرکار خانم صبا محمودی منشی صحنه)، که به تهیه کنندگی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کرمانشاه به تصویر کشید شد.

هرچند تولید این پروژه روند خاصی را دنبال کرد ولی به هرحال من خوشحالم که در مورد استاد جواری فیلم ساختم چون از زندگی ایشان خیلی درس ها گرفتم که قطعا سرلوحه آینده من خواهد شد.

شهرروشن: در مور مراکز و موسسات فیلسازی استان صحبت کنید؟

فیلمساز و هنرمند کرمانشاهی: استان کرمانشاه هم مانند سایر استان های دیگر کشور چندین شرکت و موسسه فیلمسازی دارد (از جمله خود بنده) که به تولید فیلمهای بلند، مستند، کوتاه و پویانمایی می‌پردازد. خب این به معنای این است که در استان قشر عظیمی از هنرمندان در حوزه فیلمسازی فعالیت و معیشت خود و خانواده را از این راه تامین می‌کنند، این موضوع می‌طلبد که متولیان هنر، سازمان های دولتی و خصوصی که جهت پیشبرد فعالیت‌های خود نیاز به ساخت و تولید فیلم دارند، قراردادهای محکم تری همچون استان های مرکزی کشور با موسسات ببندند و یا قسط های خود را به موقع واریز کنند.

در این استان خیلی از موسسات و شرکت‌های فیلمسازی کارهای فاخری را ارائه کردند، اما صدافسوس از اینکه سفارش دهندگان زمان تسویه به عنوان یه پروژه سرگرمی به این قضیه نگاه می‌کنند، نه به عنوان شغل خیلی از ماها.

شهرروشن: از اینکه در این گفتگو تفصیلی شرکت کردید و با حوصله و به طور جامع و شفاف به سوالات ما پاسخ دادید تا با این بخش از زندگی و فعالیت هنری شما بیشتر آشنا بشویم سپاسگزاریم.

علی براری: بنده هم از شما تشکر می‌کنم که این مصاحبه را ترتیب داده‌اید تا برای بیان دغدغه‌های هنرمندانی همچون من که به این رشته هنری علاقه داریم فرصتی مهیا بشود و سخنان خود را واضح و مستقیم مطرح کنیم، امیدواریم برای این شهر هنرپرور روزهای خوبی رقم بخورد و مسؤولآن به این عرصه بها و توجه ویژه‌ای اختصاص دهند.

انتهای پیام /ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.