پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 18 شوال 1445
شناسه خبر : 1117
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, گزارش تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴ |
شهر روشن گزارش می دهد

خاطرات آخرسال شهروندان کرمانشاهی در چهارشنبه سوری یا سوزی!

چهارشنبه آخر سال یکی از آیین های باستانی ایرانیان محسوب می شود و هرساله سرور بسیار از سوی هموطنان برگزار می شود که نیاز به کنترل و ساماندهی این آیین قدیمی در مناطق شهر را دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی شهر روشن از کرمانشاه، چهارشنبه آخر سال یکی از آیین های باستانی ایرانیان است که هرساله با اشتیاق و سرور بسیار از سوی هموطنان برگزار می شود.
براساس این گزارش، این رسوم کهن (چهارشنبه سوری) در دهه‌های اخیر به دلیل استفاده از مواد محترقه غیر استاندارد به یک معضل بزرگ اجتماعی تبدیل شده است.
شبی بسیار خطرناک برای همه جامعه را به وجود آورده است به طوری که در این روز که می‌تواند با شادی و بدن خطر برگزار شود، اما به ترس و نگرانی بزرگی برای هموطنان تبدیل شده است.
طی این شب، نوجوانان و جوانان با پریدن از روی آتش و انداختن مواد آتش زا مانند الکل و بنزین و مواد منفجره دیگر سعی در شادی کردن دارند، که گاهی ممکن است سوختگی‌های شدید و آسیب‌های جبران ناپذیری از قبیل قطع عضو برای نوجوان یا جوان پیش آورد، که چیزی جز حسرت و پشیمانی برای آنان نمی ماند.
بعضی از نوجوانان با برهم زدن نظم عمومی و ایجاد سر و صدا سعی دارند تا تخلیه هیجان و شادی به تفریح و نشاط بپردازند، حال اینکه تاکنون هیچ یک از دستگاه های اجرایی نتوانسته است ساماندهی مناسبی برای کنترل و برگزاری این آیین قدیمی تدبیر کند.
مهدی مرادی که سالها در شغل آتش نشان خدمت کرده و اکنون در دوره بازنشستگی است در گفت و گو با خبرنگار شهر روشن با اشاره به خطرات چهارشنبه آخرسال، گفت: در طول سالیان متمادی خدمتم، در شغل آتش نشانی
مردم در چهارشنبه آخر سال با خطرات بسیاری مواجه می‌شوند که بیشتر این مشکلات مربوط به عابران پیاده است.
این شهروند کرمانشههر تصریح کرد: در سال های پیش مردم آتش بسیار بزرگی در بلوار سجاد شهر کرمانشاه روشن کرده بودند، که به دلیل پرتاب شیشه الکل در آتش ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.
وی عنوان کرد: آتش سوزی مذکور به دلیل درست کردن مواد محترقه در منزل شخصی و انفجار این مواد در ساختمان مسکونی سه طبقه حادثه آفرید واحد مسکونی طعمه حریق شده بود، همچنین همه افراد در منزل دچار سوختگی شدید شدند و از ساختمان جز تلی از خاکستر و دود چیزی باقی نماند.
این آتش نشان فداکار توصیه و تاکید کرد: مردم و جوانان برای یک لحظه شادی و خوشحالی یک خانواده را سوگوار نکنید، و برای سرور موقتی گاهی خسارت های جبران ناپذیر به وجود نیاورید.
این مسوول متذکر شد: چنانچه نوجوانان تمایلی به ترقه بازی دارند والدین باید با نظارت خودشان برای فرزندشان، مواد بدون خطر مانند فشفشه یا وسایل دیگری که منفجره نیست تهیه کنند و هرگز اجازه ندهید فرزندان در محلی دور از محل سکونت به مراسم چهارشنبه آخر سال برود که در غیر این صورت دچار بیشترین آسیب خواهد شد، همیشه سعی کنید در کنار فرزندان خود باشند تا کمتر دچار حوادث گوناگون و پر خطر شود.
احمد بابایی یکی از شهروندان کرمانشاهی است در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی شهر روشن در کرمانشاه در خصوص چهارشنبه آخرسال، عنوان کرد: هیچوقت اجازه نمی‌دهم فرزندانم از روی آتش بپرند و برای یک لحظه خوشحالی کاذب را با یک عمر پشیمانی به سر ببرند.
این شهروند کرمانشاهی ادامه داد: از کودکی به فرزندانم آگاهی دادم که از روی آتش پریدن بسیار پرخطر است و صدای مهیب مواد منفجره‌ای که سبب ترساندن مردم شود جزء حق الناس محسوب می‌شود، که هرگز بخشیده نخواهد شد.
وی با تاکید براینکه همیشه پیشگیری از حادثه بهتر از پشیمانی بعد از انجام آن است، خاطرنشان کرد: روزهای چهارشنبه آخرسال وقتی فرزندانم کوچکتر بودند برایشان در حیاط منزل مقدار کمی آتش روشن می‌کردم و مواظب بچه‌هام بودم، اما اکنون دیگر به سن بالای ۱۸ سال رسیده اند و این موارد برایشان بی اهمیت است.
رؤیا عباسی که در یکی از مغازه‌های شهر کرمانشاه همراه همسرش مشغول به خرید بود، در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری شهر روشن گفت: به خوبی به یاد دارم چند سال پیش همراه یکی از اقوام در حال عبور از عرض خیابان بودیم که ناگهان با صدای مهیب مواد منفجره، ترکش آن به چشم او رفت و برای همیشه یک چشمش نابینا شد.
این شهروند کرمانشاهی عنوان کرد: معمولا کسانی که خودشان نارنجک یا مواد منفجره دیگری در آتش پرتاب می‌کنند، کمتر دچار آسیب دیدگی می‌شوند و بیشترین مصدومیت مربوط به کسانی است که در حال گذر از خیابان یا پیاده‌رو هستند.
سپیده ملکی در گفت و گو با خبرنگار شهر روشن، بیان کرد: ۶ سال پیش در یکی از شهرک های کرمانشاه به علت پرتاب مواد منفجره همه شیشه‌های منزل ما فروریخت و پدرم با شنیدن صدای مهیب انفجار دچار ایست قلبی شد.
این شهروند تصریح کرد: به علت روشن کردن آتش در همه کوچه‌ها و خیابان ها رساندن پدرم به مراکز درمانی به طول کشید و سبب شد جان خود را از دست دهند، در حالیکه می‌توانست وجودش هنوز برایمان مفید باشد.
وی گفت: پسرم که اکنون در سن ۱۰ سالگی است و آن زمان شاهد این ماجرای اسف بار بوده، هرگز به سمت مواد منفجره و ترقه نمی‌رود و همیشه می‌گوید برای یک لحظه خندیدن و از روی آتش پریدن سبب به خطر انداختن یک انسان کامل نخواهم شد.
نازنین محمدی در حال خرید از یکی از فروشگاه‌های بزرگ خیابان فردوسی در گفت و گو با خبرنگار شهر روشن در کرمانشاه، گفت: همیشه نام چهارشنبه آخرسال برایم یادآور تلخترین حادثه زندگیم شده است، چداکه دو سال پیش که همزمان با روزهای آخرسال در هشتمین ماه بارداریم بودم با شنیدن صدای مهیب مواد منفجره ناگهان از شدت تکان و ترسی که به بنده وارد شد سقط جنین کردم.
وی با یادآوری این خاطره دلخراش، تصریح کرد: مردم با این همه هشدارهای رسانه ها و صدا و سیما که هرسال آن را تکرار می‌کنند و نیز این همه آمارهای گوناگون مبنی بر سوختگی و تلفات افراد بازهم هرساله بیشتر از سال قبل این مراسم خطرناک را انجام می‌دهند.
این شهروند کرمانشاهی تاکید کرد: مردم باید سعی کنند چهارشنبه بی خطری را برگزار کنند که خودشان پشیمان نشوند و اینکه خانوده‌ها را سوگوار نکنند، همچنین با اجرای این سنت و آیین قدیمی شادی و لحظات رضایت بخشی را در آخر سال برای خود و هموطنان رقم بزنند.
گزارش از: الهام دودمان تیپی
انتهای پیام/ت/د

نویسنده : الهام دودمان تیپی
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.