پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Tuesday, 30 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 22 شوال 1445
شناسه خبر : 8447
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, فرهنگی و ادبی تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴ |
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد

لزوم تشکیل کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی/ دانشگاه ابزار احزاب و انتخابات نشود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از لزوم تشکیل کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور خبر داد و گفت: دانشگاه و دانشجویان نباید ابزار احزاب و انتخابات شوند.

به گزارش خبرنگار شهر روشن از کرمانشاه، حجت‌الاسلام سعید رضا عاملی امشب در نشست خبری با اصحاب رسانه که با میزبانی دانشگاه صنعتی کرمانشاه و با حضور رؤسای دانشگاه های مرکز استان برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه نباید ورود به فعالیت انتخاباتی داشته باشد، در سال ۸۸ مقام معظم رهبری نکته‌ای را در این رابطه فرمودند که دانشجویان حتما باید در عرصه سیاست حضور داشته باشند، اما حضور در عرصه سیاست به معنای ابزار شدن در دست احزاب سیاسی نباید باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروزه اقتصاد اینترنتی و تجارت در حوزه فضای مجازی با تجارت هفت تریلیون دلار در رتبه پنجم تجارت جهانی قرار دارد و دانشجویان ممکن است یک سیر افزایشی را در هنگام فعالیت‌های سیاسی و در حوزه فضای مجازی داشته باشند یا ممکن است سلیقه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را به عرصه نمایش بگذارند.
وی بیان کرد: در حوزه فضای مجازی مقررات گذاری مناسبی از سوی مسؤولان انجام نشده و باید تمام افراد به این نکته توجه کنند که حضور در فضای مجازی به معنای آزادی مطلق در این حوزه نیست، این محیط آزادی مقید به قانون دارد و اگر کسی خارج از ضوابط و مقررات و خارج از اخلاق و کدهای مسؤولیت اجتماعی در این حوزه فعالیت کند قانون جلوی او را خواهد گرفت.
عاملی گفت: کشور چین اکنون به سمت دو تیکه کردن اینترنت و روسیه نیز اخیرا به سمت سه تیکه کردن اینترنت پیش رفته است و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز باید به سمت چهار تیکه کردن اینترنت حرکت کند چراکه اینترنت اکنون بخشی از فضای زندگی ما است و ما نیازمند فضای سالم زندگی هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان کرد: طی این ۳۶ سالی که از عمر شورای انقلاب فرهنگی می‌گذرد، نزدیک به ۲۳۰۰ مصوبه در این شورا به تصویب رسید که بسیاری از آن ها منشأ برکات و پیشرفت‌هایی برای انقلاب اسلامی بوده است، پارک علم و فناوری و سند نقشه جامع علمی کشور با ۲۲۴ برنامه اقدام جزو مصوباتی است که پیشرفت علم و فناوری مدیون این مصوبات است.
وی خاطرنشان کرد: اگر امروز زمینه شرکت در المپیادها و حضور بین‌المللی دانشگاه‌های کشور فراهم شده است، زیرساخت‌های علمی و برنامه‌ریزی آن مربوط به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تدوین برش استانی سند جامع علمی کشور و برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال شکل‌گیری و در سطح اجرا در حوزه استانی به آن پرداخته می‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کمیته معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه رسانه‌ای توسط فعالان رسانه‌ای تشکیل شود و سند سیاسی‌ که باید برای رسانه‌های کشور تدوین شود را ارائه دهند، امروز نیازمند تدوین سند مسؤولیت اجتماعی و اخلاقی رسانه‌ها هستیم و حتی اگر در سطح استانی کمیته‌هایی شکل بگیرد تا ایده‌های خود را به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع دهند، ما از این مشارکت رسانه‌ها استقبال می‌کنیم و رسانه‌ها رکن اساسی بسیاری از پیشرفت‌های جامعه هستند.
وی عنوان کرد: باید کدهای مسؤولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای را برای جامعه تعریف کنیم و سواد رسانه‌ای و سواد تحلیل جامعه را برای حرکت به سمت پیشرفت و دانایی افزایش دهیم.
عاملی با اشاره به وضعیت پوشش و‌ عفاف دانشجویان گفت: این شورا تاکنون چهار مصوبه در حوزه عفاف و حجاب داشته است و آخرین جلسه آن مربوط به جلسه ۸۲۰ بود که مصوبه اخیر آن ناقص مصوبات قبلی نیست بلکه مکمل مصوبات قبلی است.

وی با بیان اینکه حجاب هم یک امر شرعی و قانونی است و ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه پوشش و حجاب در درجه اول به عهده ریاست دانشگاه است و این شورا نیز اجرایی سازی این مصوبات را پیگیری می‌کند و این مصوبات یک امر اقناعی است و باید بتوانیم فرهنگ عمومی جامعه و فضای دانشگاه را توانمندسازی کنیم که به اهمیت بحث حجاب اذعان کنند و سلامت اجتماعی نسل جوان منوط به رعایت مقرراتی است که در اسلام در حوزه عفاف و پوشش برای آنها وضع شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: خوشبختانه در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مسؤولیت اجرایی از وزارت ارشاد به وزارت کشور محول شده و وزارت کشور مسئولیت دارد نسبت به اجرایی سازی سند اجرایی شورا هم در جامعه، ادارات دولتی و دانشگاه نظارت کامل داشته‌ باشد و گزارش سالانه خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کند.
به گفته عاملی: وزارت علوم نیز یک آیین‌نامه در مورد اجرای اخلاق در دانشگاه‌ها ابلاغ کرده که ضمانت اجرایی هم دارد و ما نیز بر حسن اجرای این آیین‌نامه نظارت خواهیم داشت.
وی افزود: از اواخر قرن ۱۹ مورس یک اختراعی را به وجود آورد و یک سری علائمی را فرستاد که به صورت همزمان فرامحلی شد و سپس به تدریج انواع صنایع ارتباطی ظهور و بروز کرد و فرهنگ مردم صنعتی شد و وارد دوره اینترنت و عصر شبکه‌های ماهواره‌ای شدیم.
این مسؤول عنوان کرد: اینترنت به عنوان یک شبکه ای که همه به آن دسترسی داشتند مطرح شد و متاسفانه در آغاز شکل‌گیری این اینترنت نخستین تجارت‌هایی که در اینترنت شکل گرفت تجارت فحشا و استفاده از تصاویر پورنوگرافی بود و اینترنت به فاضلاب به فضای اجتماعی قرن وصل شد.
انتهای پیام/ح

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.