پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 14739
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, پاورقی, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۸:۲۵ |
مدیرکل محیط‌زیست کرمانشاه:

وضعیت رودخانه قره‌سو زیبنده کرمانشاه نیست

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه از اوضاع نابسامان رودخانه قره‌سو خبر داد و گفت: وضعیت رودخانه قره‌سو زیبنده کرمانشاه نیست.
وضعیت رودخانه قره‌سو زیبنده کرمانشاه نیست

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، احد جلیلیان اظهار کرد: شهر کرمانشاه به دلیل نبود اعتبارات سازمان‌های ذی‌ربط تنها یک دستگاه تصفیه خانه فاضلاب شهری دارد و یک‌چهارم فاضلاب شهری تصفیه شده و مابقی آن رها می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه متذکر شد: رهاسازی فاضلاب شهر کرمانشاه در رودخانه قره‌سو سبب ایجاد آلودگی آن شده و شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه و آب منطقه‌ای به عنوان متولی این امر باید اعتباراتی جهت پاک‌سازی رودخانه تخصیص داده و سازمان محیط زیست نیز ناظر این قضیه است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی، دبی رودخانه قره‌سو کاهش پیدا کرده و در نتیجه این کاهش، خودپالایی رودخانه انجام نمی‌شود و آلودگی بالایی ایجاد شده و نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها نیز بر اساس قانون مدیریت پسماند باید توسط شهرداری در شهر جمع‌آوری شود.

جلیلیان با اشاره به پسماندهای تلنبار شده کنار رودخانه قره‌سو، افزود: بارها با مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه و شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه صحبت شده، اما به دلیل عدم تأمین اعتبارات، اقدامی انجام نشده و رودخانه قره‌سو نیز داخل شهر گذشته و آلودگی آن سبب آزار مَردم می‌شود و بوی تعفن رودخانه نیز بهداشت مَردم منطقه را تهدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اوضاع نابسامان رودخانه قره‌سو زیبنده کلانشهر کرمانشاه نیست و اولویت اول محیط زیست کرمانشاه پیگیر رفع مشکل آن بوده و به عنوان مطالبه مردم نیز از استاندار کرمانشاه تقاضای ساماندهی رودخانه قره‌سو را داشته که فضای سبز و رودخانه پاکی را در شهر کرمانشاه شاهد باشیم.

این مسؤول با اشاره به خسارت حیات وحش به زمین‌های کشاورزی، افزود: زمین‌های کشاورزی در سرپل ذهاب و قصر شیرین به دلیل آنکه آهوان بسیاری در این منطقه زیست می‌کنند دچار خسارت توسط آن‌ها می‌شود و در بازدیدی که از این مناطق انجام شده خسارت‌های زمین‌های کشاورزی برآورد و تا آخر سال برای جبران خسارت‌ها اعتبارات اختصاص داده می‌شود.

وی در خصوص حیات وحش سرپل‌ذهاب و قصرشیرین، گفت: یکی از زیستگاه‌های خوب آهو در کشور، پناهگاه حیات وحش قراویز است و بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه همگان است که مَردم منطقه به خوبی حافظ محیط زیست هستند، اما اراضی کشاورزی آنان به خاطر ازدیاد آهو خسارت زیادی دیده است.

جلیلیان افزود: پرونده‌هایی که از خسارات ناشی از تعلیف آهو و تخریب گراز در زمین‌های کشاورزی قصرشیرین و سرپل ذهاب به دست رسیده و کارشناسان در منطقه حضور پیدا کرده و بر اساس چارچوب، برآورد خسارات انجام شده و کسانی که از طریق مراجع قضائی اقدام کردند توسط کارشناسان قضایی پرونده تشکیل شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: در اداره محیط زیست شهرستان قصرشیرین برای یگان حفاظت، کمبود نیرو وجود دارد و اخیراً ۱۲ نفر محیط‌بان توسط اداره کل محیط زیست کرمانشاه جذب شده که ۲ نفر از آنها برای جذب در قصر شیرین هستند.

به گفته جلیلیان، منطقه امروله و دالخانی به دلیل تنوع بالای گیاهی و جانوری در سال گذشته با پیگیری سازمان محیط زیست، منطقه تیراندازی ممنوع اعلام و پس از آن با ارتقا منطقه حفاظت شده تبدیل شد، اما برای حفاظت از آن کمبود نیرو داریم که در استخدامی جدید ۲ نفر برای حفاظت از آن منطقه در نظر گرفته شده که بعد از آموزش، مشغول به کار می‌شوند.

وی در خصوص سگ‌های ولگرد در صحنه، گفت: بر اساس قانون و دستورالعمل در شهرستان‌ها، کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد تشکیل شده که در آن شهرداری، بهداشت، محیط زیست و نیروی انتظامی با محوریت فرمانداران فعالیت می‌کنند، که دبیر جلسه نیز شهرداری است و اداره محیط زیست بر چاله کنی و قرار دادن لاشها در چاله و پر شدن آن با خاک و آهک نظارت می‌کند.

این مسؤول تصریح کرد: وظیفه جمع‌آوری سگ‌گرگ نیز که حیوانی دورگه است و خوی درندگی گرگ را دارد با کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد است، که با توجه به شرایط با استفاده از بیهوشیها باید به زیستگاه انتقال داده شود و یا به خاطر خطراتی که برای دام و مَردم منطقه دارد از بین بروند.

انتهای پیام/ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : مهر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.