پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 3482
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, سیاسی, فرهنگی و ادبی, گزارش تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ |
شهر روشن گزارش می دهد؛

مدیرکل! خواب دیگری برای جوانان بیکار طاقبستان ببینید/ قطارشهری کرمانشاه جای پایکوبی و پیاده روی نیست!

پروژه قطارشهری کرمانشاه که فرازونشیب بسیاری را پشت سرگذاشته اکنون بازیچه مخالفت مدیران ناکارآمد میراث فرهنگی شده که خواب پیاده رو و پایکوبی در ستون های بتونی را دیده اند!

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه، امید قادری که اخیرا به سمت مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گماشته شده، با واکنش های مختلفی از جمله ناکارآمدی در اداره این نهاد از سوی اصحاب رسانه مواجه شد که شاید بخشی از آن به دلیل عدم سنخیت تجارب، تحصیلاتش، عدم کارفرهنگی و اشتغال به کار در نهاد بهزیستی باشد.
طبق اسناد موجود، اعتراضات رسانه های استان بیشتر به دلیل عدم ایجاد اشتغال و رونق صنعت گردشگری استان کرمانشاه است که طی این سال ها از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در کرمانشاه و تمام شهرستان ها مشاهده می شود.
برگزاری مراسمات رقص و پایکوبی به بهانه کار فرهنگی در طول سال در این منطقه مرزنشین و دارای رتبه یک بیکاری سبب انتقادات فراگیر نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه شد، اما این تذکرات هم نتوانسته مدیر جوان و جدید این نهاد فرهنگی را نسبت به اشتباهات گذشته این سازمان آگاه کند، همچنین براساس آمار سازمان برنامه ریزی نیز در زمینه اشتغالزایی به تعهدات خویش عمل نکرده است!
ساز مخالف میراث فرهنگی و گردشگری با وجود کارنامه مردودی که در سال های اخیر داشته، اکنون با صدای دیگری کوک شده و قطار شهری را دست مایه اهداف و اوهامات خویش قرار داده است.
این مسوول اخیرا در گفت و گو با یکی از رسانه های استان دم از مخالفت با ادامه روند قطار شهری را می زند و بنا دارد که از ستون هایی که مبالغ میلیاردی برای آن تخصیص یافته، اکنون با وجود رشد ترافیک شهری، به عنوان پیاده رویی مرتفع و احداث سیاه چادرهای عشایری برای این دستگاه استفاده شود!
سوالی که اینجا مطرح است، اینکه آیا مهندسان و کارشناسانی که چندین سال روی پروژه قطارشهری کار کرده اند، هدفشان نصب پیاده رو بوده یا مترو یا منوریل یا قطار شهری یا رستوران گردشگری و آن را در هاله ای از ابهام و سورپرایز برای مردم کرمانشاه قرار داده اند؟!
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه که اخیرا با مناطق گردشگری استان سروکار دارد، از مخالفت با عبور قطار شهری از محوطه شکارگاه خسرو و عدم امکان ادامه این پروژه سخن می گوید.
وی با اشاره به اینکه منوریل از جمله طرح‌هایی است که هویت شهر در آن در نظر گرفته نشده است، اینگونه تیر خلاص ناکارآمدی های گذشته را بر پایه های بتونی این پروژه نیمه کاره فرو می کند، که گویا تا امروز هویت این دیار و حفظ فرهنگ و تمدن غنی کرمانشاه در برنامه های غیراصولی این نهاد اصطلاحا فرهنگی، مورد رعایت بوده است.

پاسخی به اینگونه مدیران بی تجربه باید گفت، همه ما قطعاً با هرچیزی که هویت شهر را به مخاطره بیاندازد مخالف هستیم و فکر می‌کنیم هرچه زودتر اگر در مورد اقدامات و تصمیمات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تجدیدنظر شود بهتر و به نفع شهر خواهد بود.
وی در سخنانش به شکارگاه خسرو در عرصه و حریم طاقبستان و تخطی از ضوابط آن به عنوان تخلف اشاره می کند و از ادامه پروژه ای که عوامل و موانع بسیاری را پشت سر گذاشته، ابراز مخالفت دارد و از روی عدم آگاهی از تغییر وضعیت متعدد آن و اصطلاحات عمرانی از این طرح که اکنون به عنوان قطار شهری خوانده می شود، با لفظ منوریل یاد می کند، که جای تامل دارد!
آقای مدیرکل! منوریلی دیگر وجود ندارد و سال ها است این پروژه به نام قطارشهری در حال تکمیل و بهره برداری است، اگر دلسوز این استان هستید برای جوانان بیکاری که محصولات صنایع دستی روی دست آنان مانده است، چاره جویی کنید.
پیشنهاد و خوابی که برای این ستون‌ها و عرشه‌های علم شده دیده اید نقش بر آب است، چرا که این طرح برای کاهش ترافیک و توسعه استان احداث شده و مخالفت های بی موردتان دوایی از مشکلات میراث فرهنگی نمی کاهد.

آقای مدیرکل برای استخدام هایی سفارشی که لیست آن در نشریات منتشر شده چه توجیهی دارید؟! که اکنون اختیار پروژه عمرانی را می خواهید و دم از سرمایه‌گذاری برای ایجاد پیاده رو و رستوران می زنید؟! آیا نمی توانستید در طاقبستان که جوانان آن درگیر افیون و قلیان شده اند، پیاده رو و رستوران برای جذب توریست برنامه ریزی کنید؟! آیا نمی توانید از طرح تله کابین که می توانست در گردشگری سهم بسزایی داشته باشد، استفاده کنید؟!
پروژه قطار شهری که ابتدای سال جاری بازیچه دست دروغ ۱۳ و برچیده شدن آن از سوی یکی از کانال های خبری شده بود، اکنون ملعبه دست مدیران سودجویی است که قصد دارند ناکارآمدی خود در دستگاه فرهنگی را با هدف قرار دادن سرمایه های هدر رفته استان جبران کنند و از آن پل عابری برای جوانان بیکار کرمانشاه بسازند!

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، قطار شهری کرمانشاه در استان در حال ساخت است و سازمان قطار شهری کرمانشاه، مسئولیت مدیریت ساخت و بهره‌برداری از حمل و نقل ریلی درون‌شهری کرمانشاه را بر عهده دارد.

بحث حمل و نقل ریلی در شهر کرمانشاه برای نخستین بار در سال ۱۳۷۸ در زمان استانداری محمد حسین مقیمی به صورت پروژه تراموای کرمانشاه مطرح شد. با این حال تلاش جدی برای پیگیری بودجه و تعریف طرح انجام نگرفت.

مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرمانشاه در سال ۸۴ توسط شرکت حمل و نقل و ترافیک تهران انجام گرفت و در جلسه شصت و دوم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور مورخ ۱۳۸۴/۱۲/۲ به تصویب رسید. پس از آن سازمان قطار شهری کرمانشاه در ۱۵ تیر ۸۷ تأسیس شد.
در سال ۸۵ و در جریان سفر احمدی‌نژاد به کرمانشاه در چارچوب دور اول سفرهای استانی ریاست جمهوری و در زمان استانداری عبدالمجید غفوری، خط ریلی کرمانشاه به طول ۵/۱۳ کیلومتر در شصت و هفتمین جلسه شورای عالی ترافیک به صورت مترو (و بدون رجحان مونوریل) به تصویب رسید. همچنین در ۲۵ اردیبهشت سال ۸۶، بر اساس مطالعات طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرمانشاه به‌عنوان مطالعه بالادستی قطار شهری طرح متروی کرمانشاه مورد تأیید قرار گرفت.
با این حال در ۲۶ شهریور سال ۸۸ و در زمان استانداری دادوش هاشمی، کمیته فنی شورای عالی ترافیک کشور با حمایت احمدی‌نژاد، به دلایلی که آن‌ها را «تفکر مهندسی و اصلاح الگوی مصرف» اعلام کرد پروژهٔ متروی کرمانشاه را به پروژهٔ مونوریل کرمانشاه تبدیل کرد و ادعا شد که هزینه و بودجه اجرای قطار شهری کرمانشاه به نصف کاهش یافته‌است.

خط یک قطار شهری کرمانشاه

مطالعات فاز مقدماتی خط یک قطار شهری کرمانشاه توسط شرکت مشاور مترو انجام گرفت و کریدور خط یک از طاق‌بستان تا میدان فردوسی در مسیر طاق‌بستان، شهید شیرودی، پل ولایت، میدان آزادی، مدرس و میدان فردوسی، در جلسه شصت و هفتم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور به تصویب رسید. مسیر اجرای این خط به صورت مونوریل به طول ۱۳ کیلومتر و دوخطه است که شامل ۱۲ ایستگاه و دو توقفگاه و پارکینگ می‌شود.
برنامه اجرایی احداث خط یک متروی کرمانشاه از اواخر سال ۱۳۹۰ و اوایل ۱۳۹۱ طی قراردادی به مبلغ اولیه ۲۱۵ میلیون یورو و مدت زمان اجرایی ۴۲ ماه آغاز و پیش‌بینی شد تا سال ۱۳۹۳ اولین فاز آن به بهره‌برداری برسد. این پروژه شامل ۱۲ ایستگاه است و شمال و جنوب کریدور اصلی شهر یعنی، میدان فردوسی را به میدان طاق‌بستان متصل می‌کند. طبق طرح اولیه، قرار است با توجه به داشتن ۴ واگن با ظرفیت ۲۰۰ نفر، ۸۰۰ نفر در هر قطار جابه‌جا شوند، ولی مونوریل کرمانشاه در افق ۱۴۰۰ شمسی بتواند ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر را جابه‌جا کند و در افق ۱۴۱۰، قابلیت انتقال ۱۶ هزار و ۲۰۰ مسافر در هر جهت و در هر ساعت را داشته باشد.

جایگزینی مجدد منوریل با مترو

طی سفر مقام معظم رهبری  به کرمانشاه در ۲۰ مهر ۱۳۹۰، با اعتراض کارشناسان ترافیک و نیز نمایندگان شهر، مصوب شد که برای کاهش بار ترافیکی در خیابان‌های کرمانشاه، بار دیگر پروژهٔ مترو جایگزین مونوریل شود. با این حال از آنجا که عملیات ساخت و نصب ستون‌ها آغاز شده و تا حدی پیش رفته بود، نمایندگان از حفظ این بخش دفاع کرده و به این ترتیب شبکهٔ حمل و نقل ریلی کرمانشاه دوپاره شد. از این زمان بنا شد ستون‌ها حفظ شده و از میدان طاق بستان تا چهارراه بسیج به صورت منوریل و با ارتفاع از زمین، و از آنجا تا میدان فردوسی به صورت مترو و زیرزمینی اجرا شود.

قطار سبک شهری به جای منوریل

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وضعیت پروژه به صورت جدیدی درآمد.
مجتبی نیک کردار معاون عمرانی استانداری کرمانشاه از تصویب جایگزینی قطار سبک شهری (L.R.T) به جای مونوریل در شورای ترافیک استان خبر داد و وعده داد ظرف چند ماه آینده مجوزهای مربوط در این زمینه را از شورای عالی ترافیک کشور دریافت کند. به این ترتیب طرح منوریل این بار به قطار سبک شهری تبدیل شد.

وضعیت کنونی پروژه

در حال حاضر مطابق با آخرین تغییرات در طرح، قرار است این پروژه با تکنولوژی قطار سبک شهری، در فاز اول به طول هشت کیلومتر انجام شود که ۶/۵ کیلومتر آن از میدان طاقبستان تا سه‌راه ۲۲ بهمن به صورت روگذر و ۱/۵ کیلومتر آن از سه‌راه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی به صورت زیرزمینی خواهد بود.

روز ۱۸ بهمن ۱۳۹۶، تونل فاز اول پروژه بازگشایی شد و معاون عمرانی استاندار کرمانشاه گفت این تونل اوایل سال ۹۷ ریل‌گذاری می‌شود و در حال حاضر از شهرک کارمندان تا سه راه ۲۲ بهمن عرشه نصب شده و برای روسازی و ریل‌گذاری آماده است و عملیات اجرایی اولین ایستگاه روزمینی قطار شهری نیز به زودی شروع می‌شود.

اختصاص بودجه

ریاست سازمان قطار شهری کرمانشاه از تخصیص اعتبار به این پروژه ناراضی است. و گفته بود قطار شهری کرمانشاه در حال حاضر به بودجه سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد تا بتوان در پایان دولت یازدهم شاهد بهره‌برداری از فاز اول آن باشیم.
این مسئول معتقد است، در شرایطی که سایر کلانشهرها مانند تبریز یا اهواز سه برابر بودجه قطار شهری کرمانشاه اعتبار دریافت می‌کنند که خط‌های دوم و سوم قطار شهری در این کلانشهرها در حال احداث است و حال آنکه کرمانشاه تنها همین یک خط را دارد. وی مبلغ اختصاص داده شده به قطار شهری کرمانشاه در لایحه بودجه دولت را نوعی دهن کجی به کرمانشاه دانست و از نمایندگان خواست تا در بررسی لایحه بودجه از حق کرمانشاه دفاع کنند.

مسئلهٔ آسیب به میراث فرهنگی

شکارگاه خسروپرویز

مسیر عبور قطار شهری کرمانشاه از درون شکارگاه خسروپرویز در نزدیکی طاقبستان در شمال شهر کرمانشاه می‌گذرد. کاوش‌های باستانشناسی در محوطهٔ این شکارگاه نشان داده‌است که شهری باستانی مربوط به دوران اشکانی در این محوطه قرار دارد که بعدها در دوران ساسانیان از دیوارهای آن برای شکارگاه استفاده‌شده‌است.
اهمیت تاریخی این محوطه بالا عنوان شده‌ و عبور قطار شهری از محوطهٔ شکارگاهاه نیاز به دقت و بررسی بیشتری دارد، همچنین باستان‌شناسان نسبت به عواقب آن هشدار داده اند.
اهمیت بهره برداری از قطارشهری کرمانشاه در توسعه یافتگی و کنترل ترافیک شهری
اختصاص اعتبارات به پروژه قطارشهری کرمانشاه و تسریع و سهولت در بهره برداری از آن که برای هر ستون بتونی تاکنون بودجه ای صرف شده، می توان در کنترل ترافیک شهری و ایجاد چشم انداز بهتری برای بازدید از امکان گردشگری به ویژه طاقبستان در این مسیر موثر واقع شود، لذا می طلبد که هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه برای تکمیل طرح قطار شهری کرمانشاه همه توان خود را به کار بگیرد.
براساس این گزارش، برخی نمایندگان استان کرمانشاه که در سال های اخیر بانی و یا شاهد واگذاری بسیاری از سرمایه های استان از جمله سیلوهای کرمانشاه، مجتمع فیروزه، پتروشیمی و هزاران طرح نیمه کاره در این دیار هستند، اکنون برای جذب سرمایه گذار و تحقق مطالبات مردم این خطه تلاش چندانی از خود نشان نمی دهند و گویا قحط الرجال در این استان سبب شده چوب حراج بر دارایی و پتانسیل استان بزنند و برای اتمام پروژه های اشتغالزایی تدبیری اتخاذ نشود.


گفتنی است، پروژه قطارشهری کرمانشاه که اکنون چهره شهر را به شکل دیگری درآورده و عبور و مرور را با معضلاتی مواجه کرده است، می طلبد که با تخصیص بودجه و تسریع در عملیات بهره برداری از آن برای کاهش ترافیک و تخصیص اعتبارات برای تکمیل ایستگاه های آن از سوی مدیران ارشد چاره جویی شود تا اگر مدیران ناکارآمد در خواب و خیال استفاده از این ظرفیت به عنوان پلی برای پر کردن کم کاری بخش فرهنگی و ولنگرانی آن هستند، درس بزرگی بگیرند، همچنین گردشگران از چشم انداز بهتری از امکان گردشگری استان بازدید داشته باشند.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.