پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 2156
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, سایر اخبار, فرهنگی و ادبی, گفتگوها تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۴ |
در گفت وگو تفصیلی با شهر روشن با مطرح شد

"امیر حسین آهی" نابغه خردسال در کرمانشاه/ مسوولان از مخترعان حمایت کنند

"امیر حسین آهی" نابغه ای خردسالی در کرمانشاه که با همان نگاه نخست به هوش سرشارش می توان پی برد، کودکی نحیف با چشمانی نافذ و پرسشگر است.

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه، مطلع شدم در شهر کرمانشاه کودکی ۹ ساله زندگی می کند که مخترع و شاعر است، داستان می نویسد، فیزیک را خوب می داند، در ساخت ربات و پهپاد حرفی برای گفتن دارد و نظریه پرداز است.

براساس این گزارش، این همه توانمندی ور یک کودک ۹ ساله جای تعجب بود، لذا باید این نابغه را می دیدیم، بنابراین دوربین، کاغذ و قلم را برداشتیم و با یک یا علی(ع) عازم محل زندگی امیر حسین شدیم.

امیر حسین آهی نابغه ای خرد سالی که با همان نگاه نخست به هوش سرشارش می توان پی برد، کودکی نحیف با چشمانی نافذ و پرسشگر. این خالصه مصاحبه ما با امیر حسین است:

شهر روشن: امیر حسین می شود خودت را معرفی کنی؟
امیرحسین: بله من “امیر حسین آهی” کلاس سوم دبستان مدرسه شهید سهراب یار مرادی مشغول تحصیل هستم.

شهر روشن: شنیده ام شعر میگویید؟
امیرحسین: بله گاه گاهی که با خودم تنها می شوم چیزهایی زمزمه می کنم البته اگر بشود اسمش را شعر گذاشت.
شهر روشن: از کی شعر گفتی؟
امیرحسین: من از ۵ سالگی شروع به زمزمه کردم.

شهر روشن: تا به حال جایی اشعار را ثبت کردی؟
امیرحسین: من که نه، اما در روزنامه چند بار شعرهایم را به چاپ رسانده اند.

شهر روشن: داستان هم گفته ای درست است؟
امیرحسین: بله تاکنون چند داستان کوتاه داشتم که ۲ تای آن در روزنامه چاپ شده است.

شهر روشن: امیر حسین شنیده ام فیزیک را خوب بلدی، یعنی چه؟
امیرحسین: ببینید فیزیک یک علم است و هیچکس نمی تواند مدعی شود یک علم را می داند، جهان هستی آنقدر بزرگ و شگرف است که اگر آن را یک کتاب هزار صفحه ای فرض کنیم، تمام اطلاعات بشر از آن به اندازه یک نقطه از این کتاب نیست، بله من به فیزیک علاقه شدیدی دارم و به خاطر همین دوست دارم فیزیک را بیشتر بشناسم.

شهر روشن: این که نظریه های متفاوتی در مورد بُعد تصویر و یا سرعت زمان و یا تغییر سرعت نور و غیره داری یعنی چه، توضیح می دهی؟
امیرحسین: ببینید این ها نظریه هستند و همچنانکه می دانید یک نظریه باید با مبانی علمی اثبات شود تا تبدیل به یک تئوری شود و در مرحله بعد چنانچه یک تئوری به مرحله انجام برسد یک قانون محسوب می شود و فقط نظریه های من در حد یک فرضیه است.

شهر روشن: می شود یک نمونه از آن ها را توضیح دهید؟
امیرحسین: به طور مثال من معتقدم برای دیدن احتیاج به یک منبع نوری هست، بنابراین تصویری که ما می بینیم فقط اطلاعات تصویری هستند که به چشم ما می خورد و ممکن است منبع آن چیزی غیر از آن باشد که ما تصور می کنیم، به عنوان مثال ستاره هایی هستند که میلیون ها سال پیش از بین رفتند و ما نور آن ها را به علت بعد مسافت هنوز مشاهده می کنیم و تصور می کنیم آن ستاره در آسمان وجود دارد، لذا تمام تصاویر برای ما اطلاعات محسوب می شوند و باید برای به واقعیت رسیدن آنقدر نزدیک شد که هیچ فاصله مکانی و زمانی وجود نداشته باشد در واقع ما به حقیقت موضوع خواهیم رسید.

شهر روشن: امیر حسین از دست ساخته هایت برایمان بگو
امیرحسین: من چند ربات ساختم با کاربردهای متفاوت، البته یک دستگاه شبیه ساز زلزله، همچنین دستگاه پرتو نگار لیزری و انحراف یاب لیزری نیز از دست ساخته های من است.

شهر روشن: به طور نمونه پرتو نگار لیزری چه کار می کند؟
امیرحسین: ما می دانیم نور بر اثر برخورد با بلور شکسته و تغییر مسیر می دهد که البته جنس مولوکول ها، چینش آن و خالصی ساختار مولکولی و همچنین تراش آن بلور نقش مهمی در این شکست دارد من دستگاهی طراحی و ساخته ام که بتوان این شکست را نمایش بدهد.

شهر روشن: امیر حسین اطلاعات قوی داری به طوری که ما را به تعجب وا داشت کجا آموزش دیدی؟
امیرحسین: هیچ کجا آموزش ندیدم، همه را خودم یاد گرفتم پرسش کردم تحقیق کردم سخت بود ولی یاد گرفتم.

شهر روشن: هدف تو از این همه فعالیت علمی چیست؟
امیرحسین: من دلم می خواد ایرانی سرافراز و قدرتمند در علم داشته باشیم.

شهر روشن: کلام آخر و یا خواسته ات را بگو
امیرحسین: در کرمانشاه هیچ کجا برای حمایت و یا پشتیبانی از ما وجود ندارد مثل من در کرمانشاه کم نیستند، کاش یک مرکز واقعی بود که می توانستیم به آنجا برویم و کارهای علمی خود و تحقیقاتمان را انجام بدهیم، البته یک شب در تلویزیون دیدم که شاعران در محضر رهبر انقلاب شعرشان را می خوانند آرزویم این است یک روز اجازه داشته باشم در محضر ایشان شعر امام رضایم را برایشان بخوانم.

گفتنی است، در مقابل علم و آگاهی این کودک خردسال واقعا شگفت زده شده ایم، کاش مسوولان شهر تو این کودک را واقعا درک کنند، تا شاهد ظهور نخبه ای باور نکردنی در غرب کشور باشیم.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.