پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 14971
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, ایران, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲ |
در همایش پاسداری از میراث ناملموس انجام شد

موافقت با ثبت ۱۱ پرونده میراث ناملموس کرمانشاه در فهرست ملی

قرار گرفتن یازده پرونده میراث ناملموس استان کرمانشاه در فهرست آثار ملی درنخستین همایش پاسداری از میراث ناملموس کشور مورد موافقت قرار گرفت.
موافقت با ۱۱ پرونده میراث ناملموس کرمانشاه در فهرست ملی

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، در نخستین همایش پاسداری از میراث ناملموس کشور که به میزبانی بندر ماهشهر خوزستان برگزار شد مهارت تهیه و پخت کرفیله، نان تفتان، شکر لمه، برنج و هلیره، گنمه شیر، دلمه برگ مو، نان تیری و سوختی هشت پرونده در حوزه غذا‌های استان بود که در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.

براساس این گزارش، در ادامه به ثبت ملی شدن سه اثر معنوی دیگر استان کرمانشاه، مهارت پرژین ورو (پوشاندن برف) در منطقه اورامانات، مهارتی که مَردم این منطقه طی آن برف‌های زمستانی را در ارتفاعات به منظور تهیه آب احشام برای تابستان ذخیره می‌کنند، یکی دیگر از ثبت ملی شده‌های کرمانشاه بود.

ثبت ملی دانش ساخت ساج با تکنیک آهنگری سرد هم در دستور کار قرار گرفت، همچنین در گسترده استان زنان کرمانشاهی طی روشی با استفاده از شیره توت سفید، از هیزه (محل نگهداری روغن کرمانشاهی) حفاظت و نگهداری می‌کنند که خداروشکر این روش هم تحت عنوان دانش و مهارت هالوین هیزه به ثبت ملی رسید.

گفتنی است، برعکس دوره‌های گذشته که عموما غذا‌ها و شیرینی‌های یک نقطه از استان ثبت ملی می‌شد، این بار از شهرستان‌های کنگاور، صحنه، پاوه، دالاهو، سرپلذهاب، قصرشیرین وثلاث باباجانی غذا‌های ثبت ملی شده داشتیم و تاکنون ۷۲ اثر استان در فهرست آثار ملی معنوی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.