پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 14414
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, استان ها, ایران, پیشنهاد سردبیر, دو کلمه حرف حساب, سایر اخبار, فرهنگی, گزارش, گفتگوها, ویژه تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵ |
شهر روشن گزارش می‌دهد

بی‌مهری مسؤولان به بقاع متبرک شاهزاده احمد/ جای سومار، مراد دهنده را دریابید!

بقاع متبرک امام زاده شاه احمد شدیدا دچار نشست و تخریب شده و در سایه بی مهری مسؤولان ممکن از مشکلات بیشتری برای زائران سلامت زائران ایجاد کند.
بی‌مهری مسؤولان به بقاع متبرک شاهزاده احمد/ جای سومار مراد دهنده را دریابید!

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، یکی از اماکن متبرکه کشور عزیزمان به اسم آرامگاه امامزاده سید احمد معروف به شاه احمد مراد دهنده است، که در میان استان‌های کرمانشاه، لرستان، ایلام و خوزستان و در دامنه های رشته کوه زاگرس قرار گرفته که علاوه بر جاذبه معنوی جاذبه های طبیعی نیز دارد.

براساس این گزارش، موقعیت جغرافیایی این آرامگاه به طوری است، که می‌توان زائران و گردشگران زیادی را از استان‌های همجوار جذب کرده و حتی به دلیل فاصله نزدیک به سایر استان‌های غربی کشور، روز به روز شمار گردشگران و زائرانی که از این مکان متبرکه بازدید می‌کنند در حال افزایش است، اما نگرانیهایی که در زمینه جذب گردشگر و زائر به این آرامگاه وجود دارد این است که به دلیل قرار گرفتن این آرامگاه در دامنه کوه، راه مواصلاتی به این امامزاده ناهموار بوده و امکان عبور و مرور وسایل نقلیه سبک مانند خودروهای شخصی نمی‌باشد و بهتر است در انتهای مسیر و چند کیلومتر مانده به آرامگاه با استفاده از پای پیاده و یا با استفاده از نیسان های محلی ( ساکن روستای پاعلم) که به دلیل آشنایی به مسیر در این راه تردد می‌کنند استفاده بشود.

طبق مشاهدات به دلیل امکانات پایین و نبود کارهای تولیدی جمعیت روستای پاعلم روز به روز در حال کاهش است، البته زیبایی طبیعت و آرامش معنوی حاصل از زیارت این امامزاده مراد دهنده می‌تواند خستگی راه را برطرف کرده و بر صعب‌العبور بودن راه غلبه کند.

در این تحقیق سعی شده است با استفاده از پرسش از زائران و گردشگران این آرامگاه، میزان رضایتمندی آنها از سفر و ابعاد و انواع مختلف این رضایتمندیها مورد بررسی قرار داده شود و سپس با آگاهی یافتن از چگونگی رضایتمندی زائران و گردشگران، برنامه مناسبی را برای حل مشکلات و در نتیجه افزایش رضایت گردشگران تدوین کرد. البته باید این را نیز گفت که در این گزارش بیشتر سعی شده است، که رضایتمندی گردشگران در ابعاد مختلف مورد سنجش قرار بگیرد و چندین برنامه برای افزایش رضایت حاصل از سفر پیشنهاد داده شود ولی اجرای این برنامه ها نیز به مطالعه بیشتر و گسترده تر دارد.

پ. غلامی از دیگر زائران بقعه متبرکه شاهزاده احمد است، که به تازگی به این مکان مقدس مشرف شده‌ و در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار شهرروشن در کرمانشاه، اظهار داشت: با جمعی از همشهریان کرمانشاهی راهی زیارت این بارگاه معنوی شدیم، هرچند راه بسیاری را طی کردیم، هنگام رسیدن یکی از اهالی منطقه به نام آقا علی که منزلش را هم وقف زوار کرده بود ما را به کمک نیسان شخصی خودش به بارگاه شاهزاده احمد رساند و در آن هوای سوزناک و سرد حتی دو سرویس رفت و برگشت را به صورت رایگان انجام داد تا به قول معروف به آن امامزاده خدمت کند.

این شهروند کرمانشاهی افزود: وقتی با کلی عبور از جاده صعب‌العبور که به دلیل بارندگی حتی سنگریزه جادهای آن را فراگرفته بود، به محل زیارتگاه امام زاده مراد دهنده رسیدیم، اما همه فرش و قالیچه ها را که به دلیل نم زدگی سقف و ریزش آن از داخل بقعه بیرون آورده بودند و حتی وسیله گرمایشی آنجا نبود، لذا با کمک چندتکه چوب در منقلی که پیدا کردم، آتش روشن کردیم، چراکه راه کوهستانی و سرما شدیدا زائران را تحت تاثیر قرار داده بود و حتی درب حسینه آن را که بخاری و چند پشتی و فرش داشت به روی زوتر بسته بودند.

غلامی گفت: شب را به هرنحوی شده سپری کردیم، حتی آقا علی با وجود دشواری راه گروه دوم را هم به محل بقعه متبرک رساند و آن ها را با صحت و سلامت پس از زیارت به محل زندگی خود، یعنی همان حسینه منزلش که در روستا و پایین کوهها است، رساند و با وسایل گرمایشی و پتو و… از آنان محافظت کرد، حتی شنیدیم که چند خیرنیک اندیش دیگر نیز همچون آقا علی در چهار فصل سال به صورت خودجوش مشغول خدمت به زائران هستند و خود را سرباز و خدمتگزار این امامزاده با کرامت می‌دانند و به آن افتخار می‌کنند و از قدیم حتی با وسایل نقلیه سنتی و حتی حیوانات چهارپایا به زائران کمک رسانی می‌کردند، اما سوال ما این است، که چرا این بارگاه که مراد دهنده است اینگونه به حال خویش واگذاشته شده و مسؤولان رسیدگی چندانی نداشته و در این فصل سال زائران با مشکلات بسیاری مواجهه هستند.

این زائر امام زاده شاه احمد ادامه داد: حتی به گفته آقا علی اگر باران تداوم داشته باشد و ریزش سنگها جادها را ببندد، احتمال دارد این امر سبب انسداد راه شده و موضوع بازدید از این بقاع و زیارت آن به ایام نوروز موکول شود، چراکه امکانات چندانی از سوی مسؤولان برای رسیدگی به این مسیر و تعمیرات لازم توسط متولیان مربوطه تخصیص داده نمی‌شود و بسیاری از هموطنان در انتظار زیارت و حاجت ردایی هستند.

به گزارش شهرروشن، طبق تصاویر و ویدیوهای ارسالی زائران از این بارگاه معنوی، نم زدگی سقف بسیار زیاد و حتی احتمال ریزش گنبد وجود دارد، چراکه طبق تحقیق از اهالی منطقه متوجه شدیم، سقف آن چندین بار ایزوگام شده، اما اطراف گنبد نم زدگی شدید دارد و حتی آب باران به دیوارها نفوذ کرده و سقف آن دچار چکه و ریزش شده، همچنین همه فرشهای قسمت زیارت آقایان و بانوان که به دلیل بارندگی اخیر خیس شده، به حیاط محوطه منتقل شده و زائران روی سنگهای سرد مشغول زیارت می‌شوند.

ف. رضایی دیگر زائر کرمانشاهی است که هر ساله به زیارت این امامزاده با کرامت می‌آید، که در گفتگو با خبرنگار شهرروشن در کرمانشاه، اظهار داشت: سالی چندبار به همراه دوستان و خانواده به زیارت این بقعه متبرکه آمده‌ایم، حتی یکی از اقوام با لطف و نظر شاهزاده احمد خداروشکر شفا گرفته و معجزه آن را به چشم خود دیده‌ایم، اما انتظار می‌رود که مسؤولان نسبت به توسعه و گسترش امکانات و نیز راه مواصلاتی این امامزاده اهتمام لازم را داشته باشند.

این شهروند و زائر بقعه متبرک یادآور شد: امکانات دیگر مناطق و بقاع زیارتی بسیار بیشتر از این مکان معنوی است، در حالی که اکثر زائران از شاهزاده احمد مراد می‌گیرند و توجه و توسل خاصی به ایشان دارند، حتی ماه پیش که مجدد برای زیارت آمده بودیم، سرویس بهداشتی آن آب نداشت و یکی از اهالی که در بالای کوهها و نزدیک این زیارتگاه مغازه دارد، به صورت خودجوش و با تانکر آب رسانی میکرد تا زائران در رفاه باشند، حتی خدام و نگهبان لازم در این بارگاه به ندرت دیده می‌شود و خود اهالی به زائران کمک می‌کنند.

طبق تحقیق های انجام شده شهرروشن و مشاهده اهالی و زائران، متوجه شدیم که چندی است، مسؤولیت این بقعه از اداره اوقاف و امور خیریه استان لرستان به استان ایلام محول شده، اما گویا طی این مدت جای آبادانی بر آوارگی و تخریب بقعه افزوده شده، این در حالی است، که اخیراً یکی از نمایندگان ایلام در مجلس مدعی شده بود، که بخشی کوچکی از یک منطقه در شهرستان سومار از توابع استان کرمانشاه، متعلق به زادگاه این نماینده است، که این امر از سوی مسؤولان پیگیری و با این نماینده برخورد لازم صورت گرفت، حال باید از او پرسید اکنون که دست روی بقعه امام زاده استان لرستان گذاشته‌اید، چرا روزبه‌روز در حال تخریب و ریزش است، آیا بهتر نبود آن را به خود متولیان واگذار کنید تا بیشتر رسیدگی شود؟ و مدعی مالکیت اراضی و بقاع زیارتی استان ها نمی شدید؟! تا جان و سلامت زائران حفظ شود.

گزارش ارسالی مخاطبان و زائران این بارگاه در حال تازه سازی و به روز رسانی است، لذا از مخاطبان محترم شهرروشن میخواهیم که مشاهدات و مطالبه خود را با ما در میان بگذارند و در راستای رسیدگی این بقاع متبرک همکاری لازم را داشته باشند و نظر و میزان رضایت خود از خدمات رسانی را به عنوان پل ارتباطی با مسؤولان اعلام کنند.

مرقد مطهر امام زاده سید احمد(معروف به شاه احمد)

به گزارش شهرروشن، بقعه متبرکه امامزاده شاه احمد واقع در قلل کبیرکوه ایلام مرز بین استان‌های لرستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان در عمق ۱۲ کیلومتری غرب جاده خرم‌آباد به پل‌دختر و اندیمشک در روستای پاعلم  واقع شده است. در منطقه پاعلم جنوب لرستان (بین پلدختر و اندیمشک ) و تقریبا در انتهای جنوبی آزاد راه خرم زال قرار دارد. (با حدود ۱۰ کیلومتر به سمت جاده  پلدختر).  مَردم این روستا که از طایفه نظرعلیوند هستند، مَردمی بسیار معتقداند که به بودن این امامزاده در روستا افتخار می‌کنند. مَردم این روستا با زائرین نهایت همکاری را می‌کنند تا جایی که به مهمان نوازی شهره عام و خاص هستند. به برکت بودن این امام زاده هر ساله مخصوصا در ایام نوروز مَردم معزز این روستا درآمدهای در خور توجهی دارند.

زائران و مشتاقان این امامزاده که بنابر گفته مَردم نسب ایشان به امام موسی‌کاظم(ع) می‌رسد، در ماه های اسفند تا اواسط تابستان از مکانی به نام پاعلم ۶۰ کیلومتری جنوب پل‌دختر از طریق جاده‌ای فرعی متعلق به شرکت نفت حدود ۵ کیلومتری جاده اصلی مسیر اختصاصی زیارت را آغاز و سپس با پای پیاده و عده‌ای از طریق راههای پرفراز و نشیب و کوهستانی پس از حدود ۴ تا ۵ ساعت پیاده‌روی در سنگلاخ‌های مخاطره آمیز و پشت سر نهادن چندین کوه و دره به زیارت این بقعه مشرف می‌شدند. اما هم اکنون به همت یکی از مهندسین خیر و همراهی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان جاده دسترسی آن به طول بیش از ۱۲ کیلومتر از جاده اصلی (پاعلم) و به صورت آسفالته ایجاد و راه‌اندازی شده است، که تا درب حرم امامزاده آسفالت است. اما چون جاده بسیار کوهستانی است و خودروها با جمعیت چند نفر با بالا رفتن و پایین آمدن ممکن است دچار نقص فنی یا مشکلاتی شوند، لذا در پایین کوه توقف کرده و با خودروهای نیسان سایپا که در محل کار می‌کنند بالا می‌روند و بر می‌گردند. بعضی هم تا بالای کوه قسمت پارکینگ می‌روند و قسمت کوتاه و سراشیبی تند آن را پیاده طی می‌کنند. البته بعضی از زائران هم که مشکلات جسمی نداشته باشند به نیت مراد گرفتن و به یاد بستگان قدیمی خود، تا بالای کوه را پیاده طی می‌کنند که شاید حدود نیم ساعت طول داشته باشد.

ساختمان قدیمی این آرامگاه ساده و معقری بوده که پس از انقلاب از ورق آهن ساخته شده با حدود ۱۰۰ متر مربع حرم و ضریح آهنی و مخروطی شکل در خط‌الرأس کوهی شیب‌دار، آنچنان جذابیت و معنویتی در خود نهفته که همه ساله نزدیک به ۱۰۰ هزار زائر کرمانشاهی، همدانی، ایلامی، خوزستانی و لرستانی را باوجود دشواری مسیر به زیارت این امامزاده آورده و در آن محیط اصیل و بکر کوهستان و فضای معنوی در کنار مرقد مطهر آن امامزاده بزرگوار به عبادت و طلب حاجت می‌پردازند. در گذشته زائران این امامزاده با توجه به گرمی هوا، نبود آب و طولانی بودن مسیر رفت و برگشت ترجیح می‌دادند شب‌ها این مسیر را طی کنند. اما با ایجال جاده آسفالته روزانه چند هزار نفر مخصوصا جمعه ها و ایام تعطیل و مناسبت ها به زیارت ایشان می‌آیند.

کبیر کوه بین استان‌های لرستان، کرمانشاه ایلام و خوزستان و در عمق حدود ۱۴ کیلومتری غرب جاده خرم‌آباد به پلدختر واقع‌شده است، این حرم مطهر در جنوبی ترین نقطه استان لرستان و شهر پلدختر قرار دارد.

بقعه متبرکه شاه احمد(ع) در ضلع جنوب غربی دهستان پاعلم شهر پلدختر واقع شده است و در نوک قله کبیر کوه و ارتفاع یک هزار و ۶۱۰ متری قرار دارد.

این بقعه متبرکه در شرایط  بی‌نظیر از نظر گردشگری معنوی قرار دارد و سالانه عاشقان خاندان عصمت و طهارت به‌ویژه درمنطقه غربی و جنوب غرب کشور را به سمت خود می‌آورد.

این بقعه متبرکه در جنوب شهر پلدختر واقع شده و به دلیل گرمای طاقت فرسای  فصل تابستان در منطقه پلدختر، بیشتر در فصلهای بهار، پاییز و زمستان مورد استقبال زائران قرار دارد.

نسب این امام‌زاده شریف به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد و مشتاقان و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت در ماه‌های اسفند تا تیرماه از بسیاری از مناطق غرب کشور به عشق زیارت نواده رسول خدا به این مکان قدسی مشرف می‌شوند.

برای دسترسی به این بقعه متبرکه در گذشته های نه چندان دور هموطنان جاده‌ای کوهستانی و بسیار پر پیچ و خم را طی می‌کردند.

پیشتر راه دسترسی به این امازده و زیارت فقط از طریق پیاده‌روی و کوهنوردی ممکن بود  و در گویش محلی به امامزاده هفت کوه معروف بود، گرچه به نظر می رسد تعداد کوهای دستری به امامزاده بیشتر باشد.

سالها قبل که راه دسترسی به این بقعه متبرکه فقط با پای پیاده امکان پذیر بود، زائران با پای پیاده مشقتهای زیاد برای زیارت این بقعه متبرکه را تحمل می‌کردند و روزها باید پاهای تاول زده را تحمل می‌کردند، اما با عشق و علاقه به زیارت مشرف می‌شدند.

این بقعه متبرکه در بین مَردم به مراد دهنده معروف است و عاشقان خاندان عصمت و طهارت با علاقه خاصی در زمان‌های مختلف خود را به این حریم الهی می‌رسانند.

عشق به زیارت با اعماق وجود شیعیان و مسلمانان عجین شده است و ما مردم معتقد گاهی دلتنگ بقیع می‌شویم، گاهی دلتنگ حرمی در نجف می‌شویم و گاهی دلمان به سوی کربلا پر میکشد و گاه وبیگاه در حرم امام رضا(ع) پر میکشیم و در هر فرصتی در بقاع امامزادگان آرامش می‌گیریم و با پرورگار خود به راز و نیاز می‌پردازیم.

طی سالهای اخیر جاده‌ای با شیب بسیارتند بر فراز این کوهها ایجاد شده است، اما عبور از این جاده پرشیب تنها برای خودروهای خاصی امکان پذیر است و مَردم با پارک خودروها خود در دامنه کوه با استفاده از خودروهای مخصوص به زیارت مشرف می‌شوند.

هنوز هم زیارت این بقعه متبرکه دارای دشواریهای است، اما در هر روز از سال زائران این حریم الهی را چون نگینی در بر می‌گیرند. ارتفاع قله کبیر یک هزار و ۶۱۰ متری است و این بقعه متبرکه در نوک قله کبیر کوه واقع است و این را می‌توان وجه تماییز و منحصر به فرد این بقعه متبرکه دانست.

ساختمان اولیه حرم بعد از انقلاب از ورق آهن ساخته ‌شده بود که سقف آن به شکل شیب‌دار و مخروطی شکل بوده و باوجود سادگی ساختمان بنا، همواره زائران با اشتیاق خاصی به زیارت می‌روند که این بقعه از دیرباز مورد احترام و استقبال مَردم منطقه بوده است، اطراف این بقعه متبرکه به دلیل صعب العبور بودن دارای طبیعی بکر و دلچسب است و زیارت از این بقعه متبرکه را با سیاحت عجین می‌کند.

مَردم غرب کشور بویژه استان های لرستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه و همدان بسیار به زیارت این بقعه متبرکه مشرف می شوند و اعتقاد زیادی به حاجت گیری از این درگاه الهی دارند.

بقعه متبرکه امامزاده احمد چند سال پیش به همت یک خیر اندیمشکی به نام علیرضا دریکوند و با هزینه شخصی به شکل مدرن و با ساخت مقبره با معماری منحصر به فرد و اقامت‌گاه برای زائران و ایجاد امکانات از قبیل سرویس بهداشتی، زائرسرا و جاده دسترسی آسفالته از دل کوه پرپیچ و خم کبیرکوه ساخته شد و در فصول سال پذیرای علاقه‌مندان به مقام والای این بقعه متبرکه است.

برخی زوار امامزاده احمد برای محقق شدن نیازهایی چون بچه‌دار شدن، رفع مشکلات جسمی و صعب‌العلاج، بخت‌گشایی دختران و پسران و… به آنجا مراجعه می‌کنند و غالبا نیز در برآورده شدن حاجات خود موفق هستند و به همین دلیل در باور عمومی مَردم و مشتاقان به این بقعه متبرکه به امامزاده احمد مراددهنده شهرت و محبوبیت دارد.

گزارش در حال به روز رسانی است. …

انتهای پیام/ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : اختصاصی شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.