پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 12224
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, ویژه, یادداشت, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰:۴۵ |
یادداشت:

جولان کرونا ۱۴۰۰ در گردهمایی روز طبیعت

کرونا روز طبیعت در تجمع های ظاهرا ممنوع نوروز جولان داد و ستاد ملی مبارزه با این ویروس ناشناخته همچنان در تصویب دستورالعمل های کاغذی می چرخد.
جولان کرونا ۱۴۰۰ در گردهمایی روز طبیعت

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه، روز طبعیت ۱۴۰۰ با وجود همه هشدار و خط و نشان های مسؤولان استان، اما پر تجمع تر و با جولان بیشتر کرونا در پارک‌ها و امکان گردشگری رقم خورد.

طبق بازدید میدانی خبرنگار شهرروشن، در حالی که عیسی عیدی قائم مقام شهرداری کرمانشاه اطلاعیه‌ای مبنی بر تعطیلی همه پارک‌های شهر کرمانشاه در روز طبیعت اعلام کرده بود و سردار جاویدان هم از آمادگی نیروهای ویژه انتظامی برای مقابله با تجمع های این روز خبر داد، اما همه میادین و پارک‌ها به ویژه در منطقه ۶ مملو از شهروندان شده بود به طوری که جایی برای سوزن انداختن هم پیدا نمی‌شد.

گویا شهروندان بی اطلاع از شیوع کرونا حتی از هیجان روز طبیعت و عدم وجود پارکبان یا حتی نیروهای گشت، سر از پا نمی شناختند و بساط کباب و منقل و سور و ساط برپا کرده بودند و حتی این وسط دوره گرد و مارگیرها هم از این آشفته بازار بی نصیب نبودند و بازار آنها داغتر از هر روزی بود.

پارک زرین (یا همان پارک رخش کمربندی واقع در منطقه ۶) از هجوم مَردم خوش گذران و طبیعت گرد در امان نبود و روز طبعیت حتی خیلی ها بدون ماسک با المان های تکراری شهرداری عکس یادگاری می انداختند و دلی از غذا در می آوردند، این وسط جمعه بازار هم مشتری بیشتری داشت و کنترل این همه تجمع حتی اگر نیروهای مبارزه با ستاد کنترل هم بودند، غیرقابل کنترل بود، با این حال از آنجا که به نظر می‌رسید کسی با این فرهیختگان طبعیت دوست روز طبعیت کاری ندارد، آنها هم با خیال آسوده در حال سلفی گرفتن بودند.

برای اطمینان از اینکه آیا دیگر نقاط هم همین وضع را دارد ناچار سری هم به پارک و میدان فردوسی و دیگر اماکن تفرجگاهی زدیم و آنجا هم خیل جمعیت در ید جولان کرونا می لولید و بوی کباب و چای و بستنی فضا را عطرآگین کرده بود.

هرچند قضاوت کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما باید پرسید چرا یک ماه قبل از عید آن همه تمهیدات برای نوروز و چیدن المان تدارک دیده می‌شود و روز طبیعت منع تردد و تعطیلی همه پارک‌ها و تفرجگاه های گردشگری را اعلام می‌کنند، اما برخلاف انتظار شاهد تجمع بیشتری هستیم و آمار کرونا بعد از این ایام و کلی زحمات کادر درمان صعودی می‌شود و آن سلفی ها هم آخرین سلفی برخی از هموطنان ماجراجوی کشور و استان…، آیا مشکل از این مدیریت بسیار خوب ستاد کرونا است و یا مَردم بازیچه و قربانی تصمیمات اشتباهی هستند که اینگونه حنای مسؤولان هم برایشان بی رنگ شده است؟!

امروز که در دو تایم صبح و عصر برای تهیه این گزارش در پارک زرین و دیگر اماکن قدم می زدم، جمعیت بیش از هر روزی از سال بود، در حالی که انتظار می رفت پارک ها تعطیل باشند، اما تنها چیزی که تعطیلی نداشت جولان کرونا در فوج جمعیتی بود که دور مارگیرها حلقه زده بودند و در این گردهمایی بدون فاصله حتی چیزی به اسم ماسک هم معنی نداشت تا جایی که کودکان بسیاری را هم در حال بازی و پشمک خوردن می دیدی که به همراه والدین فرهیخته خود، گرد المان های شهرداری با نماد قلعه و گل کاری و… تجمع کرده بودند و پیرو بزرگترهایشان بدون ماسک می گشتند و دیگر هراسی از خطر کرونا نداشتند و تنها دغدغه آنها صف طولانی برای گرفتن عکس بود!

نمی‌دانم آیا شما هم امروز پلاک خودروهای غیربومی را دیدید که در کنار پلاک خودروهای بوی برای جای پارک با هم مسابقه گذاشته بودند و سرجای پارک حتی دست به یقه همدیگر می شدند و برای به در کردن سیزدهشان تقلا می کردند، آیا این سنت های غلط نوروزی بود یا عدم نظارت کافی مسؤولان و یا عدم رعایت شهروندان… که به این حال و روز رسیدیم و از یاد برده ایم طی دو سال قبل چه عزیزانی برای یک لحظه غفلت از بین ما رفتند و حسرت یک بار دیگر دیدن و بوسیدن آنها بر دلها مانده است!

آیا این ستاد فشل با این رویکرد می‌خواهد به مبارزه با کرونا برود و این دستورات فقط برای مناسبت هایی مثل اربعین حسینی و عاشورا جدی است، اما برای سفر به شمال، روز طبیعت، ایام نوروز، اعیاد و تجمع های مناسبتی، جلسات پر جمعیت اداری با حضور خبرنگاران، سفرهای استانی مسؤولان با هجوم جمعیت شهروندان و اهالی رسانه، سفرهای درون شهری به اماکن گردشگری و…. کاغذی بوده و منعی ندارد؟

راستی یک مورد هم جا انداختیم، با اینکه در روز طبیعت برگزاری نماز جمعه هم از سوی ستاد مذکور ممنوع اعلام شده بود، اما نماز جماعت در مساجد شهر از جمله شهرک الهیه به قوت خود باقی بود و شهروندان عزیز و متدین بعد از آنکه از روز طبیعت و فیض گردش فارغ شدند برای به جا آوردن فریضه دینی به مساجد آمده بودند تا بعد از سبزه ها دلی هم به معبود گره بزنند و دست به دعا برای شفای همگانی جمعیت امروز باشند!

روز طبیعت با همه فراز و نشیب هایش گذشت، اما کرونا هنوز از بین نرفته و همچنان واکسن کرونا با کندی تولید و توزیع می‌شود، آن طور که مسؤولان وزارت بهداشت پیش بینی کرده‌اند، حتی نیمی از جمعیت هم تا اواسط امسال واکسنی دریافت نمی کنند و با وجود جهش های که این ویروس ناشناخته دارد و رعایت های که کمتر صورت می‌گیرد، تنها راه پیشگیری و پناه بردن به پروردگار است.

و من الله التوفیق

مدیرمسئول پایگاه خبری شهرروشن

انتهای پیام/ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.