پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 11866
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, استان ها, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, ویژه, یادداشت تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ |
معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه به مواضع نماینده ایلام در مجلس پاسخ داد

چناره و سیروان مسبب تخریب اراضی و آثار تاریخی ما/ ۸۰ درصد میادین باباگیر در محدوده کرمانشاه است

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه در پاسخ به مواضع نماینده ایلام در مجلس گفت: سدچناره و رودخانه سیروان مسبب تخریب اراضی و آثار تاریخی استان ما شده و ۸۰ درصد میادین باباگیر در محدوده کرمانشاه است.
چناره و سیروان مسبب تخریب اراضی و آثار تاریخی ما/ ۸۰ درصد میادین باباگیر در محدوده کرمانشاه است

به گزارش شهرروشن و به نقل از روابط عمومی استانداری کرمانشاه؛ هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با توجه به انتشار مطالبی در روزهای اخیر و البته تکرار در گذشته توسط سرکار خانم فلاحی نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران و شیروان چرداول در مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی  و برخی تریبون های مختلف، توضیحات و نکات لازم در ۹ محور با توجه به اثرات سوء اقتصادی، اجتماعی و امنیتی این مواضع، برای آگاهی اصحاب رسانه، تنویر افکار عمومی و استحضار مردم شریف استان های کرمانشاه و ایلام اعلام کرده است و متن کامل توضیحات به شرح زیر آمده است:

توضیحات معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه در خصوص مواضع نماینده ایلام در مجلس:

۱. مردم شریف و نجیب ساکن در استان های کرمانشاه و ایلام به عنوان ساکنان باستانی غرب ایران کهن با اشتراکات فراون در دین، مذهب، گویش و فرهنگ در طول قرن ها با همدلی در کنار هم زیست کرده و سرنوشت خویش را هیچگاه جدا از هم ندانسته اند، اما برخی مسؤولآن و نمایندگان متوجه این یکپارچگی همیشگی نبوده و به برنامه ریزی منطقه ای برای هم افزایی در سیاست ها و اقدامات باور ندارند. قطعا مراجعه به مبانی کارشناسی و تجربه های موفق نشان می دهد با نگاهی مبتنی بر آمایش سرزمین و مزیت های منطقه ای می توان بر مشکلات و موانع توسعه ای فائق آمد و پیشرفت کل منطقه را سامان داد. برای درک این موضوع شواهدی نظیر قطب های توریستی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی در داخل کشور خودمان وجود دارد، که اهل فن بر آن مشرف بوده و سرنوشت  آن مناطق را بهبود بخشیده اند.‌

۲. استان کرمانشاه به عنوان مرکزیت تاریخی غرب کشور متشکل از استانهای کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام با مَردمانی شریف و نجیب همواره خیرخواه رشد و تعالی ایران اسلامی بهویژه همسایه همزبان، ایلام غیور، بوده و خواهد بود. مردم و مسؤولآن استان کرمانشاه همواره در کنار تلاش برای توسعه و پیشرفت این استان همواره دغدغه رشد و تعالی هموطنان عزیز ایلام را داشته و سعی در انجام فعالیت های تکمیل کننده همدیگر داشته اند. پروژه های سد سازی و انتقال آب، راه سازی، تجارت خارجی و… از این دست بوده، که سابقه ای چند ده ساله دارد. اصولا مرز بندی های استان و شهرستان به خاطر ارتقای توان مدیریتی است وگرنه استعدادهای ژئو پلتیکی و طبیعی هر سرزمین  و منطقه را حتی مابین کشورها و نه فقط استانها نمی توان از هم جدا دانست.

۳. از جمله ادله محکم، مستند و غیر قابل کتمان در همکاری و همراهی دیرینه استان کرمانشاه برای توسعه استان ایلام می توان به تخصیص ۴۵ درصد آب سامانه گرمسیری به استان ایلام اشاره کرد. در حالی که استان کرمانشاه با داشتن زمین های حاصلخیز دیم درجه‌ یک چهار برابر استان ایلام جمعیت دارد، اما این تخصیص آب به استان ایلام در حالی اتفاق افتاده است، که این منبع با ارزش و توسعه بخش از مقابل دیدگان کشاورزان محروم و مرزنشین استان کرمانشاه و از میان اراضی تشنه، اما حاصلخیز این دیار می گذرد تا به اراضی کم کیفیت و  با درجه پایین تر به ایلام برسد.

با این وجود مردم نجیب و نوع دوست استان کرمانشاه با نگاه ملی خود و اعتقاد به نگاه فرا استانی و منطقه ای به مبحث توسعه، علیه این موضوع  مهم و حیاتی موضع گیری نکرده و اقدام به هیاهو و تشکیل کمپین اعتراضی نکرده اند. این در حالی است، که هم اهمیت منابع آبی را برای توسعه می دانند و هم توان بهره مندی از آن را به خوبی دارند. آبی که از سیروان و رودخانه های مسیر تامین شده و ۲۰۰ کیلومتر انتقال یافته و بیش از ۲۰۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و منابع ملی استان کرمانشاه را برای رساندن آن تا ایلام تخریب کرده، که دشت عباس را سیراب کند و مردم عزیز ایلام از آن بهره ببرند.

۴. یکی دیگر از پروژه های مهم ، برنامه ریزی برای راه‌اندازی سد چناره در محدوده سرزمینی استان کرمانشاه با ظرفیت ۷۵ میلیون متر مکعب در شرایطی است، که همه آب آن از منابع آبی استان کرمانشاه سرچشمه گرفته و خود سد نیز در داخل استان بوده و ایجاد آن سبب زیرآب رفتن و تخریب ۶۰۰ هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی، سکونتگاه های تاریخی و زیستگاه‌های بکر طبیعی در شهرستان اسلام آبادغرب می‌شود و حتی یک قطره آن به استان کرمانشاه تخصیص نیافته و تمامی ذخایر آن برای تخصیص مصارف شرب، صنعتی و کشاورزی در استان ایلام بوده. این در حالی است، که ایجاد این سد سبب جابه‌جایی هشت روستا و کوچ آنها است. آیا روا است که مسئولان و نمایندگان کرمانشاه با نادیده گرفتن برنامه ریزی منطقه ای و با نگاهی بسته و تنگ در تریبون ها فریاد برنند و مردم را به تشکیل کمپین دعوت کنند؟

۵. نیاز به افزایش تولید گاز در کشور به ویژه در پیک مصرف آن در زمستان که، طی سال‌های اخیر و به خصوص امسال منجر به مشکلات قطع مکرر گاز و برق در نقاط مختلف کشور شده است مسئولان وزارت نفت را بر آن داشته تا با بهره برداری از میادین گازی موجود نیاز داخل کشور را تامین کنند.

پس از بررسی های کارشناسی یکی از مناطق مستعد برای تامین نیاز مصرفی کشور نواحی غربی استان کرمانشاه شناسایی شده، که با وجود پنج میدان گازی اکتشاف شده بیستون، امام حسن(ع)، اسلام آبادغرب، نفت شهر و باباگیر ظرفیت بزرگی برای تقویت گاز مصرفی کشور دارا بوده، که در نظر است این پنج میدان گازی به صورت اشتراکی برای تامین خوراک یک پالایشگاه گازی در استان کرمانشاه مورد استفاده قرار گیرند. لذا در این خصوص لازم است دقت فرمائید که از پنج میدان ذکر شده چهار میدان به طور کامل در محدوده سرزمینی استان کرمانشاه قرار داشته و بیش از ۸۰ درصد میدان باباگیر نیز در محدوده استان کرمانشاه و شهرستان گیلانغرب بوده و تنها بخش کوچکی از آن در استان ایلام قرار گرفته است.

۶. با توجه به موقعیت جغرافیایی پنج میدان گازی مورد اشاره و قرار گرفتن آنها در استان کرمانشاه موضوع جانمایی این پالایشگاه در غرب این استان نه یک تصمیم قومی و قبیله ای و استانی، بلکه یک تصمیم کارشناسی و با پشتوانه علمی  در زمینه های تولید، حمل و ‌نقل، دسترسی به بازار و زیر ساخت ها و… بوده است.

قاعدتا اهل فن و خبرگان بهتر می دانند، که اکتشاف و بهره برداری از میادین نفت و گاز یک کار فنی و تخصصی  بوده و به تبع آن انتخاب نقاط مورد نظر برای بهره برداری از این میادین نیازمند مطالعات دقیق کارشناسی و وضعیت دسترسی به منابع آب، برق، گاز، خطوط لوله صادراتی، مطالعات آمایش سرزمینی و … است.

گفتنی است، قرار گرفتن میادین گازی در استان کرمانشاه همراه با بررسی های فنی و وجود منابع متعدد از جمله خط گاز صادراتی، هر کارشناس خبره ای را مجاب به ایجاد این واحد در استان می کند.

۷. اصولا چنین پروژه هایی دارای پشتوانه های کارشناسی بوده و نمی توان با هیاهو و طرح مسائل غیر کارشناسی و تخریب افراد خدمتگزار و مدیرانی که به اندازه سن افرادی نظیر بنده و شما تجربه سکانداری وزارتخانه های مختلف داشته و به گواه همه دلسوزان و کارشناسان منصف تحول گر و موثر بوده اند موضوعات را به بیراهه برد. مضاف بر آن موضع گیری های شما مصداق کامل آتش زدن قیصریه برای دستمالی است و به نوعی خودگزی محسوب می شود.

۸. شما به عنوان نماینده کل مردم ایران قسم خورده اید و بایستی برای تاخیر در اجرای این پروژه ها در مکان مناسب فریاد بزنید. قطعا تاثیر ایجاد این واحدها که با تاخیر فراوان انجام شده برای کل منطقه بوده و شکل گیری صنایع پایین دست را در هردو استان به دنبال دارد. نمایندگان علاقه مند به توسعه بایستی با استفاده از همه ظرفیت ها سعی درجلب و جذب سرمایه گذاری های تکمیلی داشته باشند نه اینکه با طرح مسائل سطح پایین سبب حاشیه سازی شده و انرژی و توان خود و یکدیگر را مصروف امور غیر ضروری کنند. نبایستی با خط کِشی های مصنوعی بین استانهای هم سرنوشت و پر مشکل، اصل فرآیند سرمایه گذاری را تحت تاثیر قرار داد و خدای ناخواسته ذهن مردم را نسبت به هم مسئله دار کرد. مردمی که بی توجه به رویکرد و نظر ما زندگی خود را با تعامل و رفت و آمد با همدیگر مدیریت کرده و از خدمت گیری در مرزها، فرودگاه ها، جاده ها، مراکز درمانی و‌کلینیک های هر دو استان بهره می برند.

۹. با وجود روابط تاریخی مردم در دو استان مهم مرزی کرمانشاه و ایلام اما اخیرا افرادی سودجو با اظهارات عوام فریبانه و انحراف افکار مردم از مسائل اصلی توسعه، درصدد ایجاد ذهنیت برای یکدیگر هستند، تا شاید از نمد گل آلود کردن فضا و ایجاد التهابات اجتماعی در داخل کشور و تحریک احساسات مردم علیه مردم برای پیشبرد منافع شخصی و سیاسی خود کلاهی ببافند. قطعا مردم رفتار مدیران و وکلای خود را به دقت زیر نظر داشته و تحلیل می کند. خود که تحصیل کرده رشته علوم سیاسی هستید بهتر می‌دانید، که مردم فرق خدمت در فضای کارشناسی و پیگیری دلسوزانه و منطقی را با جار و جنجال و رفتارهای تصنعی به خوبی تمیز می دهند. پس بهتر آن است امور مردم شریف استان ایلام را از مجاری معقول و کارشناسانه پیگیری کرده و از توان همه ظرفیت های مردم منطقه و نخبگان آن بهره ببرید، نه آنکه تقابلی را شکل داده و سرنوشت برخی امور مشترک و فرا استانی را منحرف و به شکست برسانید، چراکه تشکیل کمپین مردمی و‌جار و جنجال آفرینی برای امور فنی و پروژه های خاص کار دشواری نیست، اما بیراهه ای خطرناک است که غایت آن ناپیدا و مبهم است. قطعا این توصیه خیر خواهانه برای سرکار خانم فلاحی نماینده استان مذکور، که خود عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز می باشد قابل فهم بوده و ابعاد آن بر ایشان به نحو بهتری مکشوف است.

در انتها سعادت، بهروزی، همدلی و رفاه برای همه مردم ایران و به ویژه مردم شریف و عزیز استانهای منطقه را از خدای سبحان خواهانم و امیدوارم همگان در پیگیری اهداف نظام مقدس اسلامی و حفظ و یکپارچگی ملی کوشا و مفید باشیم.

هدایت حاتمی

معاون هماهنگی امور اقتصادی
استانداری کرمانشاه

انتهای پیام/ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : روابط عمومی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.