پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 10544
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷ |
مدیرعاملشرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه:

کشت برنج در کرمانشاه فاجعه ساز است/ بمب ساعتی میدان وزیری تا حدادعادل زیرپای مردم!

مدیرعاملشرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه کشت برنج در استان را فاجعه ساز دانست و گفت: با بمب ساعتی ریزش میدان وزیری تا حدادعادل مواجه هستیم.

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، بهرام درویشی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در سالن جلسات آب منطقه‌ای استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: محوری ترین مبحث توسعه و آبادانی آب است که میتواند تولید ثروت و سرمایه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به کشت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برنج که آسیب جدی به منابع آبی استان زده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۴ هزار مترمکعب آب برای این محصول مصرف کردند در حالی که در استان رطوبت بسیار پایین و تبخیر بالایی دارد و به حق آبه تجاوز شده همچنین از کشت های استراتژیک فاصله گرفتیم که وضعیت را بحرانی و نامناسب می‌کند.
وی متذکر شد: برداشت های بی رویه و غیراستاندارد منجر به فقر آب و بحران آن خواهد شد، چراکه اگر منابع آبی دچار مشکلات عدیده شود در شرایطی که زندگی ها مرفه و مصنوعی شده، فاجعه عظیمی رخ می‌دهد.
این مسؤول با تاکید بر اینکه شرایط کشت هر هکتار برنج با گندم متفاوت است، گفت: اگر کشاورزی آب تمام کند دیگر نمی‌تواند گندم هم در چند سال بعد کشت کند، از طرفی کشت برنج در استان فاجعه ایجاد کرده است.
وی اشاره ای نیز به مباحث تعامل بخشی، حفاری های غیرمجاز، تعداد سدها، اهداف اعتبارات استان به عنوان مباحث مهم اشاره و عنوان کرد: برنامه سال جاری را در حوزه تعامل بخشی داریم، در جریان سیل سال قبل نیز از نزدیک شاهد خدمات رسانی در بحران موجود بودیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه تاکید کرد: به جز و مازندران و ۲ استان شمالی کشور کشت برنج ممنوعیت دارد و تنها خشک کاری در دیگر مناطق میتواند انجام بگیرد.
درویشی خاطرنشان کرد: کاهش میزان بارندگی و افزایش برداشت بی رویه از منابع آبی در سالهای اخیر بحران “کم آبی” را به یک معضل تبدیل کرده و نگرانی ما این است که مشکلاتی که در کشت سیب زمینی، سیر، پیاز در استان رخ داد، برای برنج و اجازه زمین ها صورت بگیرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با یادآوری اینکه سال جاری ۴۳ درصد کاهش بارندگی داریم و ضریب نفوذ ما پایین آمده، افزود: کاشت محصولات غیرمجاز و استفاده از منابع آب زیر زمینی برای کشت برنج ممنوع است و با متخلفان برخورد قاطع می‌شود، همچنین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی هم این ممنوعیت را اعلام کرده‌اند.

این مسؤول در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح ملی سازگاری کم آبی در کشور در راستای مدیریت انطباق بین منابع و مصارف اشاره و تاکید کرد: استان با سرعت بالا ظرف و مدت ۶ ماه دوم سال ۹۸ دستورالعمل آن در نظر گرفته و از سوی استانداری مراحل ابلاغ انجام شده است، طبق نظر کارشناسان طی ۲۰ سال آتی با بحران آب مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه به یک هزار و ۷۷۰ کیلومتر تجاوز غیرقانونی عده‌ای به حریم رودخانه که ۲۰۰ کیلومتر آن در شهر کرمانشاه است، اشاره و تصریح کرد: دولت از متخلفان و معترضان حریم قانونی حمایت نمی‌کند و خسارت آن جبران پذیر نخواهد بود.

۳۰۲۷ مورد تجاوز به حریم بستر دولت رخ داد

وی به ۳ هزار و ۲۷ مورد تجاوز به حریم بستر رودخانه های استان کرمانشاه اشاره و عنوان کرد: آنان که در بحران کرونا در بستر حریم چم بشیر اقدام به ساخت و احداث باغ می‌کنند خودش باید جوابگوی خسارت باشند، چراکه که این جرایم رصد می‌شود و وزارت جهادکشاورزی، محیط زیست، وزارت نیرو و معاون اول رئیس جمهور بر این مباحث نظارت جدی دارند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه از روبه‌روی مسجد بروجردی تا چال حسن خان کرمانشاه (و خیابان حدادعادل) یک بمب ساعتی با عنوان بحران جدی زیر پای مردم است، متذکر شد: در این مسیر فقط یک لایه آسفالت سقف خیابان را نگه داشته است و بر روی فاضلاب معلق واقع شده است که خطرات جدی در پی دارد.

پروژه آبشوران تا ۵۰ روز آینده بهره‌برداری می‌شود

درویشی از بهره‌برداری پروژه آبشوران کرمانشاه طی ۵۰ روز آتی خبر داد و گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی ۵۰ روز آینده باقی مانده کار به اتمام خواهد رسید، هرچند محدوده پارکینگ شهرداری و بیماری کرونا کار را دشوار کرده است.

وی به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب منابع زیرزمینی استان و با بارندگی های اخیر اشاره و بیان کرد: سدها آبگیری شده‌اند و امسال اگر پیشنهادی را که در لایحه بودجه ۹۹ عنوان کردیم در لایحه می‌آمد، سد شرفشاه و زمان را به نتیجه می‌رساندیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از اجرای طرح ۱۹۰۰ هکتار از شبکه سد شرفشاه که تا یک ماه آینده وارد مدار می‌شود خبر داد و گفت: این پروژه با حضور وزیر ماه آتی افتتاح خواهد شد، همچنین سد کبوتر لانه و قشلاق در شرق استان را داریم و اقدامات در سد بیستون را نهایی می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه نظام‌جمهوری اسلامی در استان تا کنون ۲,۰۷۱ میلیارد تومان از صندوق توسعه و مسائل منابع در بحث حفظ منابع آب هزینه کرده، افزود: بیش از ۷۰ درصد اعتبارات را جذب کردیم.

وی به انجام مسدود سازی چاه‌های غیر مجاز استان کرمانشاه و جلوگیری از فعالیت آن اشاره و تاکید کرد: در استان ۱۷ هزار حلقه چاه داریم که حدود ۱۱ هزار مورد آن مجاز بوده، که طی سال ۹۸ موفق شدیم ۲۵۰ حلقه چاه را مسدود کنیم و در مجموع تا کنون ۶ هزار چاه را پر کردیم.

این مسؤول با یادآوری اینکه بیش از ۷۶ هزار هکتار شبکه مدرن در استان ساخته شده، که ۴۰ هزار هکتار وارد مدار شده است، ادامه داد: برای هر هکتار یک اشتغال ایجاد می‌شود و چشم انداز امیدوار کننده ای داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه پروژه سردسیری را یک پروژه فوق پیچیده و هزینه بر با توجیه اقتصادی پایینی دارد دانست نمی‌تواند و افزود: سودرسان بودن آن را نمی‌توان پیش بینی کرد.

این مسؤول با اشاره به اینکه یک منبع پایدار برای افق ۱۴۱۵ در استان کرمانشاه با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر داریم، خاطرنشان کرد: پروژه‌ای از سد گاوشان با احداث یک سامانه ۷۴ کیلومتری را راه اندازی خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه ۲۲۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۹۹ پیشنهاد دادیم، تصریح کرد: در صورت تحقق آن ۶۰ کیلومتر مکعب در سال آب خواهیم داشت و کار بزرگی خواهد بود، همچنین سال قبل ۹۹.۵ درصد اعتبارات را جذب کردیم و سهم ما ۳۷۸ میلیارد تومان بود که ۷۳ درصد به ما تخصیص داده شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه افزود: در سال ۹۹ نیز با تلاش‌های صورت گرفته اعتبارات چشمگیری به مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان داریم به شرط اینکه تخصیص پیدا کنند.

درویشی با اشاره به اینکه در سطح استان سدهای فرسوده نداریم، گفت: عمر مفید هر سد ۵۰ سال است، مقاومت مخارن سد هم بستگی به رسوبات و جنس سنگ ها دارد، از طرفی طرح هایی برای ساخت سد نیز در دستور کار داریم تا روان آب ها را حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: شرکت های آب معدنی فراوانی در استان کرمانشاه داریم،  همچنین معاون خوبی داریم که هنوز شناسایی نشده‌اند و می‌تواند سبب کارآفرینی شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه بر لزوم حفظ آثار باستانی به ویژه تکیه معاون الملک و بیگلری بیگی از نظر هدایت آب های زیر سطحی که در سیل اخیر نیز با مشکلاتی مواجه شد، اظهار داشت: بر آب های سطحی خارج از شهر نیز نظارت داریم و رسیدگی به آن تحقق خواهد یافت.

انتهای پیام/ت

نویسنده : فاطمه‌ زهرا تکلف ‌پور | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.