پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 7695
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, سیاسی, فرهنگی و ادبی, گزارش تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰:۴۵ |
شهر روشن گزارش می‌دهد

زائرانی که ناخواسته به مرز مهران می‌روند/ رونق خسروی در گرو تلاش مسؤولان

مسائل متعددی هرساله ایجاد می‌شود و زائران اربعین حسینی ناخواسته به مرز مهران می‌روند در حالی که رونق خسروی قصرشیرین از توابع استان کرمانشاه در گرو تلاش مسؤولان است.

به گزارش شهر روشن از کرمانشاه، مرز خسروی یکی از پایانه‌های رسمی و بین‌المللی غربی ایران است که در شهرستان قصر شیرین واقع، و ارتباط زمینی ایران و بخش عربی عراق توسط این مرز برقرار است.
براساس این گزارش، شهرستان قصرشیرین با داشتن ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارای دو مرز رسمی پرویزخان و خسروی بوده، که مرز رسمی پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و مرز خسروی با حوزه عربی کشور عراق هم‌مرز است.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
مرز خسروی دروازه عتبات عالیات
 
ت۱
از مرز خسروی می‌توان به‌عنوان دروازه عتبات عالیات نام برد؛ چراکه از قدیم‌الایام که جاده، ماشین و هواپیما نبود و کاروان‌ها با اسب و استر راهی سفر می‌شدند و مامن آن‌ها کاروانسرا‌ها بود، همین مرز خسروی گذرگاهی امن برای خروج از کشور به شمار می‌رفت.
آن روز‌ها از سخاوت مردمان زاگرس نشین هر خانه اینجا یک مهمانخانه بود و کُرد‌ها از آن زمان به مهمان نوازی و سخاوت شهره خاص و عام شده‌اند و این صفات وارسته را از برکت این دروازه قدیمی عتبات عالیات وام دارند.
آوازه مهمان‌نوازی کرمانشاهیان در استقبال از زوار اربعین حسینی
سال‌ها این مرز قدیمی به روی کاروان‌های زوار بسته بود، اما امسال بالاخره چشم انتظاری ۶ ساله کرمانشاهی‌ها برای میزبانی از زوار اربعین در این مرز بین المللی که بزرگترین پایانه مرزی مسافری خاورمیانه هم محسوب می‌شود پایان یافت و در‌های این مرز به روی محبان و عاشقان خاندان مطهر اهل بیت(ع) باز شد.
امسال با وجود لغو روادید بین ایران و عراق انتظار می‌رفت تعداد بیشتر از هم وطنان برای زیارت عتبات عالیات و همچنین حضور در مراسم اربعین حسینی راهی کربلای معلی شوند و با رایزنی‌های فراوان بین ایران و عراق، جهت تسهیل امور تردد زوار مرز خسروی هم به جمع سه مرز مهران، چزابه و شلمچه افزوده شد.
هنوز چند روزی از بازگشایی مرز خسروی نگذشته بود که این مرز به دلیل ناآرامی های اخیر در عراق و حفظ امنیت زائرین بسته شد اما مسؤولان امنیتی کشور، استاندار و نمایندگان استان کرمانشاه با رایزنی و تأمین امنیت زائران توانستند این مرز را مجدد بازگشایی کنند.
 
ت۲
طبق گفته مسؤولان استانی و فرمانده قرارگاه ستاد اربعین استان کرمانشاه در مرز خسروی، تمامی امکانات رفاهی و زیرساختی در این مرز برای تردد هرچه بهتر زائران اربعین حسینی فراهم شده است، اما آیا تأمین امکانات در مرز سبب رونق آن می‌شود؟ یا باید از کیلومترها دورتر شرایط رونق را فراهم کرد؟
خبرنگار شهر روشن که به تهران سفر کرده بود، در زمان بازگشت خود به کرمانشاه به دلیل نبود اتوبوس یک روزی را معطل ماند و در نهایت توانست با پرداخت دو برابر هزینه عادی به کرمانشاه بازگردد.
این فعال رسانه‌ای، عدم وجود اتوبوس را از پایانه‌های حمل و نقل بررسی کرد و متوجه شد اکثریت اتوبوس های مسیر تهران به کرمانشاه اکنون در مسیر تهران به مرز مهران درحال حمل و نقل زائران هستند و این موضوع به کاهش اتوبوس در مسیر کرمانشاه و ایجاد بازار سیاهی برای دلالان تبدیل شده است.
زائرانی که ناخواسته به مرز مهران می‌روند/ رونق خسروی در گرو تلاش مسؤولان
حال فرض کنید زائری قصد داشته باشد از مرز خسروی در راستای شرکت در مراسم اربعین حسینی به کربلای معلی سفر کند، اما نبود خودرو در پایانه های مسافربری به مقصد کرمانشاه و فراوانی اتوبوس به مقصد مهران، او را مجبور می‌کند که در تصمیم خود تجدید نظر کرده و از مرز مهران راهی کربلا شود که این خود باعث کاهش رونق مرز خسروی خواهد شد.
 
ت۳
موضوع دیگری که خبرنگار شهر روشن پیگیری کرد، تبلیغات مرز مهران در پایانه های مسافربری توسط سازمان حمل و نقل بود، که این مسئله غفلت مسؤولان کرمانشاهی را می‌رساند، چراکه با تبلیغات درست می‌توان درجهت رونق مرز خسروی تلاش کرد.
پس از رؤیت این نکات، خبرنگار شهر روشن به‌صورت تماس تلفنی نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، استاندار و دبیر ستاد اربعین را از ماجرا مطلع کرد.
دبیر ستاد اربعین کرمانشاه در پاسخ به پرسش خبرنگار شهر روشن گفت: مطالبات زوار اربعین حسینی موضوع بسیار مهمی است، که باید برای آن چاره اندیشی کرد و ان شاء الله از طریق استاندار پیگیری خواهد شد.
مسعود بهرام‌نژاد تصریح کرد: حل و فصل تردد زوار از مرز خسروی را به جد پیگیری می‌کنیم و همه توان خویش را در ارائه خدمات مناسب در دستور کار قرار می‌دهیم.
لزوم استفاده از نماینده و بازرس ویژه در مرزهای تردد زوار اربعین
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز در پاسخ به خبرنگار شهر روشن با تأکید بر لزوم تردد هرچه بهتر زائران اربعین حسینی، گفت: از طریق معاون وزیر راه پیگیری خواهم کرد و با همراهی ایشان از پایانه های مسافربری بازدید می‌کنیم.
احمد صفری عنوان کرد: نظر بنده این است که باید نماینده و بازرس ویژه ای در پایانه ها مستقر کرد تا تعاونی ها از اقدام خودسرانه پرهیز کنند.

به گزارش شهر روشن، حال باید دید در مدت زمان باقی مانده، مسؤولان استانی برای رونق هرچه بهتر مرز خسروی در استان کرمانشاه خواهند کرد.
==================
گزارش از: حسین مسکنه
==================
انتهای پیام/ح

نویسنده : حسین مسکنه | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.