پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 6541
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, فرهنگی و ادبی, گزارش, گفتگوها تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲:۴۷ |
مدیرکل کمیته امداد کرمانشاه خبر داد

اهدای کمک هزینه سفر مددجویان به کربلا و برپایی موکب/ بیش از ۱۵میلیارد زکات جمع آوری شد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه از اهدای کمک هزینه سفر مددجویان به کربلای حسینی و برپایی موکب در مرز خسروی خبر داد و گفت: امسال بیش از 15میلیارد زکات جمع آوری شد .

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه، محسن رخصی رئیس کمیته امداد استان کرمانشاه شامگاه چهارشنبه با هیات همراه و مسؤولان روابط عمومی، در دیدار صمیمی با دفتر مدیران و خبرنگاران نشریه بهار کرمانشاه، صدای کرمانشاه، سراسری مهدتمدن و پایگاه خبری شهر روشن در کرمانشاه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت: ضمن گرامیداشت یادوخاطر شهیدان باهنر و رجایی و نیز تبریک هفته دولت به جمع حاضر و مخاطبان در روزنامه و این سایت خبری، امیدواریم مطالب مطروحه در این جلسه ارزشی مفید واقع شود و اطلاع رسانی خوبی از اقدامات انجام بپذیرد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه تصریح کرد: شهید رجایی در مدت عمر دولت خود خدمات شایسته ای انجام دادند و بعد از ۳۸ سال از شهادت این شهیدان معزز مراسم گرامیداشت ایشان به شایستگی انجام و از نام نیک این شهید والامقام به خوبی یاد می شود.
وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که شهید رجایی انجام دادند در حقیقت کمک به افراد سالمند و نیازمند روستایی است، که در دولت ایشان تصویب و انجام شد، همچنین اکنون نیز بسیاری از نیازمندان به برکت این طرح از خدمات مناسبی بهره مند هستند و امروزه شاهد خدمات رسانی و رضایتمندی مردم هستیم، بنابراین خدمات ماندگار این شهید والامقام در طرح سالمندان نیازمند روستایی بعد از شهادت ایشان به طرح شهید رجایی نامگذاری شد و آثار مثبت آن جاری و ساری است.
رخصی با بیان اینکه در طول سال برنامه های متعددی در حوزه های مختلف را انجام می دهیم، افزود: یکی از عمده فعالیت های ما ایجاد بستر اشتغالرایی و توانمندسازی مددجویان است، لذا همه دغدغه مسؤولان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه در استان همین مبحث قرار گرفته و در ایام هفته دولت برنامه های متعددی را در دستور کار داریم.
این مسؤول با اشاره به تعداد خانوارهای مددجوی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان کرمانشاه اشاره و عنوان کرد: بالغ بر ۷۸ هزار خانوار شامل ۲۰۰ هزار نفر در شهرستان و بخش های مختلف تحت پوشش داریم که از خدمات و فعالیت های کمیته امداد بهره مند هستند.
وی با اشاره به اجرای طرح کودکان ثروت ساز در حوزه اشتغالزایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه، یادآور شد: یکی از اهداف ما برگزاری کلاس های آموزشی و توانمندسازی کودکان تحت پوشش در عرصه کارآفرینی و اشتغالزایی است تا از خدمات فرهنگسازی این نهاد حمایتی بهره مند بشوند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که ایام اربعین نزدیک است و باتوجه به بازگشایی مرز خسروی آیا موکب هایی از سوی این دستگاه اجرایی در خدمت رسانی به زائران و عاشقان امام حسین(ع) دایر شده است، بیان کرد: هر ساله موضوع برپایی موکب ها در سطح استان و مسیر تردد زائران عتبات و عالیات را داریم و امسال از آنجایی که الحمدلله نوید بازگشایی مرز خسروی مطرح است، قطعا با جدیت و تلاش مضاعف سعی می کنیم تعداد موکب های بیشتری در مسیر تردد برپا کنیم و به عنوان عضوی از مردم کشور و استان خدمت رسانی مناسبی به زوار عتبات و عالیات در عراق داشته باشیم.
رخصی ادامه داد: سعی داریم برای خانواده های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه که تمایل دارند در این سفر زیارتی اربعین در کربلا مشارکت کنند کمک هزینه دهیم و ما برای تعداد خانوارها محدودیت نداریم و آمادگی داریم کمک هزینه سفر آنان را به هر مقدار که باشد، تامین کنیم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه افزود: مکان استقرار موکب های اربعین ما در مسیرهای متعددی از جمله شهر کرمانشاه، ماهیدشت، چهارزبر، اسلام آبادغرب، دالاهو، سرپل ذهاب، قصرشیرین، مرز خسروی، کشور عراق و… است و امیدواریم خدمات رسانی شایسته و خوبی را در میزبانی از زائران امام حسین(ع) داشته باشیم.
وی در پاسخ به پرسش میزان آمار بازسازی واحدهای مددجویان کمیته امداد که در زلزله اخیر دچار آسیب شده بود، گفت: بیش از ۱۰ هزار خانه مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه بین ۱۰ الی ۱۰۰ درصد دچار آسیب شد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ واحد تخریبی بود و باید برای بازسازی آن تشکیل پرونده انجام می گرفت، لذا بعد از ورود کمیته امداد به خدمات دهی، برای ستادهای معین نیز پرونده سازی انجام شد و با روند کار پیمانکاران و مددجویان تحت پوشش کار صورت گرفت و همزمان با ساخت و سازها، کارشناسان و ناظران فنی مسکن مستقر شدند و حدود پنج ماه پس از زلزله نیز ۵۰۰ واحد افتتاح شد.
وی با اشاره به اینکه در برنامه های بعدی کمیته امداد و تا اسفند سال ۹۷ قریب چهار هزار واحد بازسازی شد، افزود: تاکنون بیش از پنج هزار و ۲۰۰ واحد مددجویان کمیته امدادامام خمینی(ره) استان کرمانشاه تجهیز، تکمیل و افتتاح شده است، همچنین ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض اهدا شد، از سویی افراد خیر و نیک اندیش استان، گروه های جهادگر و… نیز به سهم خود در کمک به ساخت واحدها پای کار بودند و اقدامات موثر و مفیدی را ارائه داشتند.
رخصی در پاسخ به پرسش میزان کارآفرینان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه، بیان کرد: سال گذشته بالغ بر پنج هزار و ۳۰ طرح اشتغالزایی با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان اجرایی و کرمانشاه به عنوان رتبه برتر اشتغالزایی شناخته شد، همچنین سال جاری برای این حوزه کارآفرینی عزم خود را جزم کرده ایم و بر طرح ها نظارت کامل داریم، مشاوره شغلی، استعدادیابی و… نیز انجام می شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه به عقد تفاهم نامه های آموزش اشتغالزایی برای مددجویان با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان اشاره و تصریح کرد: قراردادهایی را منعقد کرده ایم، تا توانایی خانواده های تحت پوشش منجر به شغل یابی شود، بعد از اجرا نیز نظارت بر روند اشتغالزایی ها را داریم تا اهدا و پرداخت ها وام ها به همراه طرح ها در مسیر مورد نظر باشد که اکنون بیش از ۹۰ درصد طرح ها در مسیر و هدف مشخصه قرار دارد.
این مسؤول به برنامه های سال تحصیلی جدید برای مددجویان کرمانشاهی اشاره و تاکید کرد: قریب ۱۳ هزار دانش آموز تحت پوشش حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه هستند و از برکات خدمات طرح های گوناگون و مشارکت و استقبال گسترده خیرین در طرح جشن عاطفه ها، فطریه، طرح محسنین، جشن نیکوکاری و… بهره مند می شوند.
رخصی با بیان اینکه برنامه های متنوع و جدیدی در دست اقدام کمیته امداد برای خدمت و حمایت از کارآفرینان است، افزود: از جهادگران کارآفرین که با نیات خیرخواهانه در این برنامه ها مشارکت کنند استقبال می کنیم، همچنین طرح راهبران شغلی که شامل کارآفرینان حرفه ای و صاحب نظر هستند و طرح های اشتغالزایی را می توانند به عهده بگیرند در دستور کار قرار داده ایم و نتایج خوبی داشته است، لذا یک نفر به عنوان راهبر شغلی انتخاب می شود و چند نفر را زیر حمایت قرار می دهد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تاکنون ۳۵ طرح شغلی و راهبر را در استان داریم، خاطرنشان کرد: این راهبران در بخش های مختلف کارآفرینی از جمله کاشت زعفران در بخش کشاورزی و ساخت ماشین آلات کشاورزی و… شناسایی شده اند و هریک برای ۲۰ الی ۵۰ نفر راهبر شغلی هستند و تجارب خود را به آنان منتقل می کنند.
وی با اشاره به اینکه امروزه دعای نیازمندان پشت سر مسؤولان نظام مقدس جمهوری اسلامی است و در حالی چهل سالگی انقلاب را پشت سر گذاشته ایم که ایادی غرب و شرق دسیسه های بسیاری برای کشور ما تدارک دیده بودند و اکنون نیز در کمین جوانان هستند، گفت: کشور ایران از اهداف والا و انقلابی خود کوتاه نیامده، چراکه خدمات نظام براساس مبانی اسلام و ارزشمند است و امروزه امنیت زیاد و تحسین برانگیزی را در کشور به برکت انقلاب و شهدای معزز شاهد هستیم، تا جایی که امنیت در عمق مناطق مرزی و روستایی ما حاکم است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه با بیان اینکه طی هفته دولت نیز خدمات و طرح های قابل توجه و منظمی انجام می پذیرد، گفت: در طول سال نیز علاوه بر بخش خدمات مسکن سازی و تکمیل واحدهای مددجدیان، اقدامات و خدمات بسیاری برای خانواده داریم.
وی با اشاره به اینکه در مبحث خرید و ساخت مسکن شهری بیش از ۱۶۳ مورد و در بهسازی مسکن روستایی پرداخت کمک هزینه به ۱۹۳ مورد از خانواده های تحت پوشش را انجام داده ایم، تصریح کرد: در زمینه تعمیرات مسکن و فضای جانبی بیش از یک هزار و ۲۵۳ مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته و خدمات متعددی در حوزه مسکن در سنوات گذشته برای خانواده های تحت پوشش انجام داده ایم.
این مسؤول با یادآوری اینکه خودکفایی در کمیته امداد به دو دسته تقسیم می شود، گفت: بخشی به صورت کامل خودکفا شده و از چرخه حمایتی خارج می شوند، اما بخشی از آنان نیز پس از سه الی چهار سال که از عهده هزینه زندگی خود بربیایند به تدریج مستمری و کمک معیشت آنان منقطع می شوند، اما کمک به کودکان و هزینه های تحصیلی آنان تداوم دارد.
رخصی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰۰ خانوده تحت پوشش کمیته امداد خودکفا شدند و این از اهداف و برنامه اصلی ما است که در دستور کار داریم، افزود: تعدادی مددجو از گردونه کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه مستقل می شوند و برای مابقی نیز با استعلام هایی سیستمی از دیگر نهادهای حمایتی انجام می دهیم و شناسایی می شوند.
رخصی در پاسخ به این پرسش که ارتباط کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه با سازمان خیریه و مردم نهادی همچون سازمان مردم نهاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه های استان کرمانشاه که فعالیت های مشابهی دارند به چه صورت انجام می پدیرد، بیان کرد: آماده همکاری و همراهی با آن ها هستیم، چراکه امکانات و نیروی لازم را در اختیار داریم و از آنجا که بحث شناسایی افراد را در اولویت کار داریم و افراد در اقصی نقاط استان شناسایی می شوند، برخی موسسات نمی توانند در صحت دقیق مددجویان توانایی داشته باشند، اما ما می توانیم در اطمینان دهی برای شناسای نیازمندان به موسسات کمک کنیم و تعامل نیز فراهم شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه افزود: در بحث حامیان طرح اکرام ایتام و حامی بیش از ۲۰ هزار نفر خیرنیک اندیش در خارج و داخل استان داریم که به ۲۱ هزار نفر از ایتام خدمات رسانی می کنند.
رخصی در پاسخ به این پرسش که آیا طی طرحی می شود با اجماع همه متولیان در امر خدمت به مددجویان نیازمند ساماندهی خدمات رسانی به آنان صورت بگیرد، گفت: معتقدم بهتر است همه موسسات خیریه تحت نظر و برنامه ریزی نهادی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) دربیایند و افرادی که شناسایی می شوند به صورت جمع بندی به سازمان مردم نهاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه های استان کرمانشاه و سایر دستگاه های اجرایی همچون آستان قدس رضوی، بهزیستی، جمعیت دانشجویی امام علی(ع) و… معرفی و از خدمات لازم بهره بگیرند، برای اجرای مراسم نیز امکانات و مکان در اختیار آنان قرار می دهیم، اما برخی می خواهند مستقل کمک کنند و ما نیز در هر حال در کنارشان هستیم.
نماینده سازمان مردم نهاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه های استان کرمانشاه که در این جلسه حضور داشت با بیان اینکه با کمیته امداد امام خمینی(ره) رابطه تنگاتنگی داریم و به عنوان مثال کمیته امداد منطقه سه و چهار همکاری خوبی با ما دارند، افزود: به صورت مشارکتی هر کدام ۲ میلیون تومان و جمعا چهار میلیون تومان طی سال جاری در بحث تهیه جهیزیه برای عروس های خانواده های نیازمند و نیز تهیه لوازم الاتحریر اقدام کردیم و از آنجا که مراجعان ما حدود ۸۰ درصد از سوی کمیته امداد هستند نیاز به مساعد، همفکری و تعامل بیشتری با کمیته امداد استان را داریم.
بابایی ادامه داد: ممکن است مددجویان هم از ما کمک بگیرند و هم از کمیته امداد، لذا آمار می گیریم که اگر به دیگر نهادها مراجعه کرده و کمک می گیرند، آنان باید شناسایی شوند تا بتوانیم به افراد واقعی و نیازمند کمک ها را اهدا کنیم و امیدواریم سازمان مردم نهاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه های استان کرمانشاه بتواند تعامل و همکاری بیشتری با کمیته امداد داشته باشد.
این مسؤول با بیان اینکه بیش از ۲ الی سه هزار نفر خیرنیک اندیش داریم که بیشتر حامی درمانی هستند و یا متفرقه کمک رسانی می کنند، افزود: در بحث اشتغالزایی نیز کارهای بسیاری انجام داده ایم از جمله آن توانستیم کارگاه جوراب بافی راه اندازی کنیم و مددجویان بتوانند کارآفرینی کنند، اما برخی ادارات کمتر با ما تعامل دارند که اگر همکاری کنند موفق تر خدمت می کنیم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه در پاسخ به درخواست و پیشنهادهای نماینده سازمان مردم نهاد بین المللی خیریه آبشار عاطفه های استان، بیان کرد: ما اطلاعات سیستمی از مددجویان را در اختیار داریم و می توانید اسامی را بیاورید، تا از قبل نیازمندان واقعی را با کمک هم رصد کنیم، موسسات از خیرین نیک اندیش کمک و نذوراتی را دریافت می کنند، لذا ما نمی توانیم اجباری برای نحوه هزینه ها داشته باشیم، اما می توانیم برای مبلغ بیشتری کمک کنیم و مراسم کاملی در حمایت از نیازمندان برگزار شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه گفت: کمیته امداد در حقیقت متولی انفاق کشور است و ۲۴ ذیحجه به عنوان روز انفاق نامگذاری شده و در این راستا کمک های مردمی شامل جشن عاطفه، جشن نیکوکاری و… جمع آوری می شود، همچنین امسال در بحث زکات و زکات فطریه بیش از ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جمع آوری کردیم، در هر استانی دبیر اجرایی زکات کمیته امداد، رئیس ستاد نماینده ولی فقیه در استان و جانشین نیز استاندار است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که آیا برای کارآفرینان در رشته های هنری به ویژه حوزه گلیم بافی (صنایع دستی به فروش برسد) و… برنامه های مشترکی با دیگر سازمان ها و اجرای همایش در دستور کار دارید، اظهار داشت: برای مددجویان و راهبران شغلی این شرایط فراهم است و سرمایه در اختیار آنان قرار می دهیم و تا فروش محصولات نیز هنرجویان را همراهی می کنیم، برگزاری جشنواره ها بیشتر بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما برای مددجویان در برنامه های فرهنگی و هنری اقداماتی شامل ارائه تسهیلات، نظارت و کنترل، فروش محصولات و حمایت از آنان را در نظر داریم و برنامه های متعددی به مناسبت های مرتبط برگزار می کنیم.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.