پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 6228
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ |
رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه مطرح کرد

لزوم ارتقای معیشت کشاورزان/ نخود و زعفران کشاورزی کرمانشاه را متحول می کند

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم ارتقای معیشت کشاورزان استان، گفت نخود و زعفران در بخش کشاورزی کرمانشاه را متحول می کند.

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه، نوربخش حاتمی در جلسه تقدیر از خبرنگاران فعال حوزه کشاورزی که در سالن جلسات سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد، اظهار داشت: باید کشاورزی کرمانشاه را بهتر معرفی کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه کشاورزی استان در جایگاه و شان و مرتبه‌ای که باید باشد، نیست، گفت: تاکنون ظرفیت‌های بخش کشاورزی به خوبی شناخته و معرفی نشده، لذا باید در اطلاع رسانی ظرفیت موجود تلاش کنیم.
وی استان را با برخورداری از چهار منطقه اقلیمی متفاوت و امکان کشت بیش از ۹۸ درصد تمام محصولات کشاورزی دنیا را دانست و به معرفی نشدن درست بخش کشاورزی، به عنوان بزرگترین خلا در حوزه کشاورزی استان کرمانشاه اشاره کرد.
حاتمی با بیان اینکه با کار کردن روی نخود و زعفران کشاورزی استان متحول خواهد شد، تصریح کرد: ظرفیت های بخش کشاورزی زیاد است که نیاز به معرفی دارد.
این مسوول به حدود ۹۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی آبی، دیم و باغ در کرمانشاه اشاره کرد و نیز برخورداری از ۱۲ هزار نیروی فارغ التحصیل بخش کشاورزی به عنوان ظرفیت خوبی برای توسعه بخش کشاورزی استان تاکید کرد.
وی با یادآوری اینکه اگر بتوان بر توسعه محصولات نخود و زعفران کرمانشاه بیشتر کار شود، می توانیم کشاورزی استان را متحول کنیم، افزود: ایران رتبه‌های پنجم و ششم تولید نخود دنیا را در اختیار دارد و استان کرمانشاه همواره رتبه نخست تولید نخود کشور را داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: تاکنون حتی ۵۰ درصد نخود تولیدی کشور در این استان تولید می شود، با این وجود تاکنون در حوزه نخود کارهای در خور توجهی انجام نگرفته است.
حاتمی با بیان اینکه نخود کاران کرمانشاهی هر ساله هزینه هایشان با پول فروش نخود تقریباً برابری می کند، بیان کرد: باید از تولید و فروش نخود استان به عنوان یک محصول استراتژیک در کشور حمایت شود.
وی با اشاره به اینکه اگر به قیمت هر کیلوگرم نخود اضافه شود، با توجه به اینکه متوسط سرانه مصرف نخود در استان پنج کیلوگرم است، گفت: با افزایش قیمت هر کیلو نخود حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان به درآمد بهره برداران نخود اضافه خواهد شد که تحول بزرگی برای بهره برداران دارد.
این مسوول به کیفیت و مرغوبیت زعفران تولیدی استان کرمانشاه اشاره کرد و آن را خاستگاه بهترین زعفران های دنیا دانست به نحوی که سابقه کشت زعفران در این استان به ۲ هزار و ۴۰۰ سال پیش مربوط می شود.
وی به کیفیت زعفران تولیدی در کرمانشاه اشاره و بیان کرد: سال گذشته سرگل زعفران قائنات با قیمت هر کیلوگرم ۹٫۵ الی ۱۰ میلیون تومان به فروش رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: زعفران استان کرمانشاه توسط صادرکنندگان با قیمت ۱۴ الی ۱۵ میلیون تومان از بهره برداران خریداری شده و این یعنی قیمت زعفران تولیدی در استان کرمانشاه بیش از ۵۰ درصد متوسط کشوری است.
این مسوول با اشاره به اینکه باید تقویم جشنواره‌ای برای بخش کشاورزی استان تهیه شود، خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه در حوزه های دیگری همچون انجیر ریجاب، پیاز هرسین، گیلاس صحنه، اسب کرد و … حرف های زیادی برای گفتن دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد: باید یک تقویم جشنواره‌ای برای معرفی بخش کشاورزی استان داشته باشیم و ظرفیت های موجود را به خوبی معرفی کنیم.
حاتمی از برگزاری جشنواره گیلاس صحنه طی روزهای آتی خبر داد و افزود: به زودی جشنواره اسب کرد را نیز در ماهیدشت برگزار می کنیم و هر ساله مورد استقبال ورزش دوستان و علاقمندان است.
وی با تاکید بر اینکه استان کرمانشاه مستعد کشاورزی است، به گونه ای که دو برابر کشور بارندگی داشته و تنها یک سوم کشور تبخیر و تعرق دارد، ادامه داد: معتقدیم با بهره گیری درست از منابع آب، خاک و اقلیم های مختلف نباید اوضاع و احوال کشاورزی استان از نظر درآمد بهره برداران و ایجاد اشتغال پایدار در شرایط نامناسبی باشد و برای ارتقای آن تلاش لازم است.
حاتمی با بیان اینکه استان کرمانشاه یکی از قطب های کشاورزی کشور به شمار می رود، اما بهره برداران نتوانسته اند بهره لازم را از بخش کشاورزی استان ببرند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نسبت سرانه درامد بهره برداران بخش کشاورزی به سرانه هزینه کرد مناسب نیست است و همین سبب شده تا هر سال تعداد بهره برداران کم شود، یا اراضی خود را بفروشند و یا با گرفتن تسهیلات بانکی مقروض بمانند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم ایجاد یک استراتژی جامع و روشن و واقع بینانه در بخش کشاورزی استان افزود: پیش از تصدی این مدیریت، برنامه چند ساله بخش کشاورزی استان را تدوین کردم.
وی با اشاره به اینکه برنامه سه ساله فوق تحول بخش کشاورزی استان کرمانشاه را به همراه خواهد داشت و واقع بینانه تهیه شده است، تصریح کرد: امیدواریم با تحقق این برنامه شاهد تحول چشمگیری در حوزه کشاورزی استان باشیم و اشتغال قابل توجهی هم از قبل آن به وجود بیاوریم.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.