پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 3085
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار جدید, اخبار ویژه, اقتصاد کرمانشاه, اقتصادی, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, سیاسی, فرهنگی و ادبی, گزارش تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷ |
در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری کرمانشاه مطرح شد

انحرافات فاحش در طرح های اشتغالزایی از محل تسهیلات پرداختی در کرمانشاه

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه از انحرافات فاحش و قابل توجه طرح های اشتغالزایی از محل تسهیلات پرداختی در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهر روشن از کرمانشاه، جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری به ریاست استاندار در سالن جلسات استانداری کرمانشاه برگزار شد.
براساس این گزارش، جدول اطلاعات برنامه های تولید و اشتغال از نظر تعداد اشتغالزایی در استان کرمانشاه مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت.
طبق جدول مذکور اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به عنوان دستگاه مجری متعهد به ایجاد ۵ هزار و ۴۶۰ نفر و معادل ۴٫۵ درصد فرصت شغلی با کمک تسهیلات دستگاه همکار یعنی سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی است.
ایجاد اشتغال در حوزه سیاست های فعال بازار کار که دستگاه مجری آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و دستگاه همکار نیز سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین شده تا برای ۲۳ هزار و ۹۵۴ نفر و معادل ۷٫۱ درصد فرصت اشتغالزایی فراهم شود.
تعهد برای اشتغال در حوزه شرکت دانش بنیاد که مجری آن معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و دستگاه مرتبط نیز سازمان برنامه و بودجه، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و صندوق توسعه ملی است که به تعداد یک هزار و ۱۴۹ نفر و معادل ۱٫۸ درصد تعیین شده است.
اشتغالزایی برای ۳ هزار و ۴۴۰ نفر در حوزه بافت فرسوده شهری از تعهدات دستگاه مجری وزارت راه و شهرسازی و با مساعدت همین وزارت به عنوان دستگاه همکار و معادل ۲٫۹ درصد سهم ایجاد اشتغال در استان کرمانشاه مطرح است.
یک هزار و ۷۸۱ نفر معادل ۳٫۶ درصد فرصت اشتغالزایی در حوزه سازمان جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه مجری و نیز سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی به عنوان دستگاه همکار از تعهدات لازم الاجرا با توجه به پتانسیل استان کرمانشاه منظور شده است.
نهاد صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز متعهد به ایجاد اشتغال برای ۱۰هزار و ۳۴۲ نفر و معادل ۳٫۸ درصد کل سهم ایجاد اشتغال است که در این راستا وزارت این نهاد به عنوان دستگاه مجری و سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت صنعت و معدن دستگاه همکار هستند.
فرصت اشتغالزایی در حوزه فرهنگ و هنر (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و نهادهای ذی ربط) برای ۳۴۲ نفر معادل ۱٫۷ درصد که مجری آن دستگاه وزارت فرهنگ و هنر و دستگاه همکار نیز سازمان برنامه و بودجه کشور است، در این جدول مقرر شده است.
به گزارش شهر روشن، در مجموع با اهتمام دستگاه های فوق لزوم ایجاد فرصت اشتغال برای ۴۶ هزار ۴۶۸ نفر معادل ۴٫۹ درصد در زمینه اشتغالزایی در مراکز مربوطه استان کرمانشاه تعریف شده است.
هوشنگ بازوند در این جلسه، گفت: شعار سال رونق تولید در قبال ایجاد اشتغال تحقق خواهد یافت.
استاندار کرمانشاه تصریح کرد: سال گذشته براساس آمار سازمان برنامه و بودجه کاهش ۲٫۵ درصدی نرخ بیکاری را داشتیم، هرچند سال ۹۷ استان دارای رتبه یک بیکاری بود، اما اولویت ما اشتغالزایی است و همه دستگاه های اجرایی در مقابل سهم ایجاد اشتغال مورد سوال هستند.
هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در این جلسه با بیان اینکه گفته ها حاکی از ظرفیت سرشار اشتغالزایی در استان کرمانشاه بوده، اما در عمل و شواهد امر چیز دیگری مبنی بر عدم کاریابی و رتبه یک بیکاری استان در کشور است، تصریح کرد: در زمینه اشتغالزایی توسعه روستایی طرح های بالای یک میلیارد تومان سرمایه گذاری را باید در دستور کار قرار دهیم.
براساس این گزارش، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه با ارائه گزارش شفاف و جدول بندی شده حاصل تلاش تیمی از نیروهای آزاد و آموزش دیده برای بررسی عملکرد دستگاه های اجرایی که موظف به ایجاد اشتغال هستند با موضوع نظارت بر اشتغالزایی ایجادی از محل تسهیلات پرداختی استان کرمانشاه جامعه هدف را مورد تحلیل قرار داد که قابل تامل است.
پرسش های حائز اهمیتی در این گزارش مبنی بر اینکه آیا اشتغال محقق شده است، چه سهمی از اعتبارات در کدام بخش باید هزینه شده و کجا رفته؟ همچنین در سال ۹۷ از محل تسهیلات پرداختی در بخش های روستایی و عشایر، زلزله زدگان، فراگیر آیا برنامه ها محقق شده یا خیر و سهم اشتغال چقدر است؟ مورد بررسی قرار گرفت.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در گام نخست با اقدام تدوین پرسشنامه و نمونه گیری با انتخاب چندین آمارگیر و در گام دوم انجام مکاتبات با فرمانداران و در گام سوم بازبینی پرسشنامه ها که بیش از هزار مورد بوده است را در دستور کار قرار داد و گزارش عملکرد را در این جلسه به استاندار کرمانشاه و مدیران اجرایی ارائه کرد.
قریب ۱۵ هزار و ۵۳۰ طرح با ظرفیت اشتغال ۲۰ هزار نفر و تسهیلات بالغ بر بیش از ۴۲ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان در این جامعه آماری مورد اشاره قرار گرفت.
طبق گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه جامعه آماری تا مورخ ۲۹ بهمن سال ۹۷ بیش از ۲ هزار طرح انتخابی در حوزه تسهیلات روستایی و عشایر، تسهیلات زلزله و تسهیلات فراگیر مورد بررسی قرار داده است.

طبق اسناد موجود ۲۴۱ طرح که دارای انحراف بود که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه شناسایی شد، همچنین برابر ۲۱٫۷ درصد کل طرح ها مشاهده شده و برآورد اشتغال کل آن ها چهار هزار و ۹۷۱ اشتغال جدید است که با پایش انجام شده بسیاری از واحدها نیمه فعال و دارای مشکلات تامین مواد اولیه بودند، از طرفی در نهادسازی و تسهیل گری نیز کاری انجام نشده است و باتوجه به کند بودن پرداخت تسهیلات نیازمند رسیدگی ضروری هستند.
طرح تسهیلات روستایی و عشایر ۲۷ درصد انحراف داشتند و مجموع مبلغ پرداختی آنان ۹ درصد بوده است، که در این بخش ۱۱۸ طرح دارای انحراف عملکرد است، اما برآورد اشتغال سازمان مدیریت برنامه ریزی استان کرمانشاه ایجاد شغل از پنج هزار نفر برای سه هزار و ۵۶ نفر بوده است و برای هر شغلی می بایست بیش از ۶۷ میلیون تومان تسهیلات لحاظ بشود که در این زمینه بانک ها باید پاسخ دهند که چرا مشکل پرداختی تسهیلات را به وجود آورده اند؟!
گزارش خروجی این سازمان از سهم اشتغال فناوری اطلاعات با ۶ طرح انتخابی بود که چهار مورد آن انحراف دارد، همچنین سازمان میراث فرهنگی از ۲۰۰ مورد بیش از ۱۰۰ مورد انحراف در ایجاد اشتغال را دارد، بیشترین انحراف نیز متعلق به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه است، همچنین سازمان جهادکشاورزی از ۲۶۴ مورد تعهد اشتغالزایی ۱۴۷ مورد را محقق کرده، سازمان میراث فرهنگی از ۲۵۶ تعهد ۲۳۱ مورد و امور عشایر از ۲۹ مورد تنها یک مورد را عملیاتی کرده است.
عدم شناسایی قابلیت روستاها از سوی کمیته نظارت شهرستان ها که دقت لازم را در این راستا نداشته اند، همچنین افراد تحصیل کرده روستایی تمایلی به دریافت تسهیلات وام ندارند و در نتیجه انگیزه امید و اشتغالزایی در آنان کمتر شده، در این گزارش مطرح و بررسی شده است.
طبق تحقیقات صورت گرفته و جامعه آماری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه، زنان در مبحث اشتغالزایی مستقل نیستند و از طرفی تقاضی دریافت تسهیلات خُرد محسوب می شوند.
طبق دیگر بررسی این سازمان، بانک های عامل و موظف به اهدای تسهیلات که پیشتر آمار و تعهد ۹۴ درصدی را دارند، اما کمتر از ۷۰ درصد آن محقق شده و حدود ۳۰ درصد به صورت اقساطی بوده است.
این در حالی است که بیش از ۱۰ هزار صیانت اشتغالزایی زلزله زدگان مورد تعهد است، اما بیشترین انحراف را برخی دستگاه ها از جمله سازمان جهاد کشاورزی استان با ۲۱ درصد، صنعت، معدن و تجارت با ۱۷ درصد و میراث فرهنگی استان کرمانشاه با ۲۵ درصد را به خود اختصاص دادند، منظور از انحراف در گزارش و بررسی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان این است که دستگاه های مذکور پول را یا هزینه نکرده اند و یا در جای دیگری غیر از طرح مورد نظر اشتغالزایی رفته است!
براساس آمار فوق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ۶ نفر از صاحبان طرح های اشتغالزایی در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گزارش داده اند که تسهیلات و وامی را دریافت نکرده اند و برخی متقاضیان اعلام کردند که کار بانکی آنان انجام نشده است، همچنین در شهرستان پاوه یک نفر از دریافت کنندگان تسهیلات بدون تحقق تعهدات اکنون متواری است!
سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از ۳۹۲ طرح اشتغال جدید جامعه هدف تنها ۳۵ طرح را ایجاد کرده، صنعت، معدن و تجارت از ۸۴ طرح ۱۵ مورد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز همچنین، از سویی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه بیشترین انحراف را در حوزه اشتغالزایی دام سبک با ۴۴ درصد را دارد که از ۹ طرح انحراف ۷ مورد آن شناسایی شده، در دام سنگین نیز مواردی دیده شده است.
گفتنی است، مدیران دستگاه های اجرایی استان در جلسه مذکور از ارائه این آمار متحیر و متاثر شدند که در این راستا بررسی وضعیت و نظارت جدی بر عملکرد سازمانی خویش را در دستور کار قرار دادند، همچنین مقرر شد که اطلاعات فوق و ارائه شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه به منظور اطلاع رسانی شفاف و لزوم رسیدگی مدیران با دستور استاندار کرمانشاه در روزهای آتی و در صورت بررسی صحت و دقت بیشتر آن بر روی مراجع اطلاع رسانی استانداری و دیگر مراکز مرتبط قرار بگیرد و مورد مطالعه همگان گذاشته شود.
انتهای پیام/ت

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.