پیامبر اسلام صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ فرمودند:
۞ هر که در گفتارش صلوات بر من و علی بن أبی طالب علیهما السلام باشد وارد بهشت می‌شود. ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 13316
  پرینتخانه » اجتماعی, اجتماعی, اخبار جدید, استان ها, پیشنهاد سردبیر, سایر اخبار, ویژه تاریخ انتشار : ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۵۵ |
به همت خیران کرمانشاهی انجام شد

ساخت آبشخورها برای حفظ حیات وحش در کرمانشاه

تعدادی از خیران و طبیعت دوستان اقدام به ساخت آبشخورها برای حفظ حیات وحش در استان کرمانشاه کردند.
ساخت آبشخورها برای حفظ حیات وحش در کرمانشاه

به گزارش شهرروشن از کرمانشاه استمرار ساخت آبشخور برای حیات وحش به همت طبیعت دوستان در سراسر استان در حال انجام است و مورد استقبال قرار گرفت.

براساس این گزارش، باتوجه به خشکسالی وکمبود بارشهای طبیعی اغلب چشمه ها و آبشخورهای مناطق خشک شده‌اند و در این فصل گرما حیات وحش باوجود داشتن مکانیسم های طبیعی برای مقابله با گرما وکم آبی، کمبود آب اغلب پستانداران و پرندگان را با مشکلاتی مواجهه می‌کند.

این مهم سبب نزدیکی حیات وحش به مراکز تجمع انسانی، روستاها و آبشخور دام های اهلی می‌شود، که هم حیات وحش را آسیب پذیر کرده و هم خطر شیوع بیماریهای مشترک بین حیات وحش و دامهای اهلی وحتی انسان را بالا می برد. در چنین شرایطی وظیفه اخلاقی همه ما حمایت و حفاظت از حیات وحش و تامین آب مورد نیاز آنها به هر طریق ممکن است.

مَردم فهیم و طبیعت دوست شهرستان های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، پاوه و گیلانغرب و… در کشور پیش قدم شده و شعار هر ایرانی یک محیط‌بان را عملی کرده‌اند و به یاری حیات وحش منطقه آمدند.

حرکتهای مَردمی که برای ساخت آبشخورها و حمایت از حیان وحش صورت گرفته شایسته تقدیر وتشکر است، هم از منظر حفاظت از حیات وحش اقدامی ارزشمند است و هم نشان دهنده تکامل فکری واجتماعی مَردم معزز منطقه در حوزه محیط زیست است، چراکه کلید حفاظت از یک چشم انداز طبیعی از یک تک درخت گرفته تا یک ذخیره گاه زیست کره بزرگ در دست مَردمانی است که آن چشم انداز را از آن خود می‌دانند.

چنین مَردمانی در طبیعت و با طبیعت هستند، که با شرکت فعال خویش با وجود گرمای طاقت فرسا اقدام به ساخت آبشخور در زیستگاه های منطقه کرده‌اند و این مهم نشان دهنده بلوغ فکری واخلاقی و غنای فرهنگ زیست محیطی مَردم منطقه و آشتی انسان و طبیعت خواهد بود و برای همه ما و همه اقشار جامعه نکته آموزشی بسیار مهم در امر حفاظت از محیط زیست و رسیدن به توسعه پایدار تلقی می‌شود.

اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ثلاث باباجانی نیز همگام با مردم وطبیعت دوستان منطقه این اقدامات را ارج نهاده و از هم کسانی که در این راستا برای اعتلای فرهنگ زیست محیطی تلاش می‌کنند تقدیر وتشکر کرد. بی شک چنین اقدامات خداپسندانه ای مورد رضایت خداوند بوده و بهترین پشتوانه برای رسیدن به اخلاق زیست محیطی است.

ساخت آبشخور برای تامین آب حیات وحش شهرستان گیلانغرب با همت بسیجیان ولایتمدار این شهرستان هفته پیش انجام شد.

استمرار ساخت آبشخور توسط اداره حفاظت محیط زیست گیلانغرب و دوستداران محیط زیست در نقاط حساس و آسیب پذیر منطقه با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی مشاهده می‌شود.

تداوم همیاری دوستداران محیط زیست کرمانشاه

ساخت آبشخور و آبگیری آن در طول هفته توسط بزرگان و دلسوزان طبیعت و کمک به حیات وحش تشنه دیارمان، که از غنی ترین زیستگاه های حیات وحش استان کرمانشاه است، همچنین تداوم دارد.

طبیعت در این ایام خشکسالی بیشتر از هر زمانی نیازمند همدلی و یاری همگانی همشهریان معزز و مسؤولان است.

تعدادی از این آبشخور‌ها به صورت مکانیزه آبگیری می‌شوند و تعدادی دیگر نیز با همکاری محیط بانان، دستگاه‌های آتش نشانی و دستگاه‌های خدمات رسان آبگیری می‌شود.

با توجه به بحران کم آبی خوشبختانه این اقدام ارزشمند خیران و دوستداران طبیعت سبب شده است، که در سالجاری دغدغه‌ای بابت تأمین آب حیات وحش رخ ندهد.

مطمئنا مشارکت مردم حفاظت از عرصه‌های طبیعی و گونه‌های زیستی و جانوری امکانپذیر نبوده و همواره نیازمند یاری هم استانی‌ها در این زمینه هستیم.

همه می‌دانیم که کمبود بارش در سال زراعی جاری، سبب کاهش آب دهی چشمه ها و یا خشک شدن بعضی از آنها به خصوص در ارتفاعات شده. کمبود آب شرب و کشاورزی ذهن بیشتر مَردم و مسئولان را به خود مشغول داشته و همه در حد توان در صدد کاهش تبعات این خشکسالی هستند. اما آنچه که مغفول مانده حیات وحش و زیستمندان پیرامون ما هستند. در این خشکسالی بیشتر از همه کوره چشمه ها خشک شده اند، همان هایی که طی سالیان باعث فرونشاندن عطش گونه های بسیاری از جانداران باقیمانده در طبیعت منطقه بودند.

در نتیجه این خشکسالی حیات وحش یا از بی آبی تلف می شوند و یا از تلاش برای به دست آوردن آب، که مجبور می شوند به حاشیه راههای ارتباطی و یا سکونت گاه‌های انسانی نزدیک شوند و خطراتی شامل برخورد با وسایل نقلیه عبوری، گیر کردن در پرچین و فنس و یا سیم خاردار باغات، گیر افتادن در کمین آدمهای که فرصت طلب هستند و یا افتادن در داخل استخرهای ذخیره آب کشاورزی را به جان بخرند.

در این شرایط هستند آدم هایی که انسانیت به خرج داده و در صدد فرونشاندن عطش این حیوانات و مخلوقات خداوند متعال هستند. باید خداقوت گفت به تعدادی از اهالی محترم مناطق که باوجود کم آبی اقدام به ساخت آبشخور برای حیات وحش و آبرسانی به آنها در ارتفاعات کرده‌اند‌، باید اهالی آن را ستود که در پی خشک شدن چشمه کارگ جار، با کمبود آب شرب در روستا، اقدام به آبرسانی سیار به آبشخورهای این چشمه کردند.

سایر حرکات از این دست که در سطح منطقه در حال شکل گیری است شایسته تقدیر است و از خیرین بزرگوار استدعا و توقع وجود دارد پشتیبان این حرکات باشند.

گفتنی است این تعداد آبشخور برای حفظ محیط زیست به همت شهرستان های گیلانغرب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی و پاوه انجام شده است.

انتهای پیام/ ت

نویسنده : Fatemehzahra Takallofpour | منبع خبر : شهر روشن
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه خبری شهر روشن منتشر خواهد شد.